0/5 - (0امتیاز)
17 تیر 1399 ساعت :15:14 2095

خرید فرشهای ترکی(نحوه تهیه فرش مناسب)

اگر در حال خواندن این مطلب هستید ، احتمال دارد که به فرش ترکی چشم دوخته اید. با این حال ، روند خرید آنها کار آسانی نیست. اما نگران نباشید. دنبال کردن مراحل آسان ما به شما کمک می کند تا دقیقاً مورد منحصر به فرد مورد نظر خود را بدست آورید.

مرحله 1: تعهد به دست ساز

قرن هاست که فرش ها به عنوان تزیینات ارزشمندی برای خانه های ترک های عشایری ایجاد شده اند. دو نوع اصلی وجود دارد. اول ، یک  کیلیم  (یک فرش بافته تخت) که قدیمی ترین آنها تصور می شود در سال 7000 قبل از میلاد در Çatalhöyük ظهور کرده است ، واقع در وسط منطقه آناتولی. با این حال ،  اعتقاد بر این است که  halı (فرشهای گره زده) توسط قبایل ترکی مدتی در طول قرن 8 یا 9 معرفی شده است ، و آنها طی قرن دوازدهم راهی آناتولی شده اند. از آنها برای پوشاندن دیوارها و کف خانه های سنگی استفاده می شد.

در بین سده های دوازدهم و نوزدهم ، زنان روستا برای استفاده خصوصی فرشهایی می پوشیدند و آنها را به شکلهایی از خود بیان می کردند و با انتخاب رنگها ، الگوهای و نقوش آنها غم ها و شادیهای خود را منعکس می کردند. با کار با دستان خود ، زنان آناتولی از مواد طبیعی باکیفیت مانند پشم و ابریشم استفاده می کردند و زندگی روزمره این دوره را با نقوش منطقه ای نشان می دادند که از طریق خلاقیت آنها به وجود می آمد. این تجربه قرنها که بین نسل ها منتقل شده است ، چیزی است که به فرش دستباف ارزش زیادی می بخشد و شما میتوانید در سفر به استانبول از آنها بازدید کنید

در حدود قرن نوزدهم ، هنگامی که فرشهای ترکیه به اروپا معرفی شدند و محبوبیت انبوه ، تقاضای آن را دشوار کرد ، تسهیلات تولید شروع به تغییر کرد و هزینه کمتری داشت ، اما همچنین تولید ماشین آلات با کیفیت پایین نیز ظاهر شد. فرش های دستباف به عنوان اشکال هنری در فرهنگ ترکی باقی مانده اند ، در حالی که تولید انبوه آنها را برای استفاده روزمره به کالاهای ارزان قیمت تبدیل کرده است. دسته دوم همان چیزی است که شما در فروشگاه های زنجیره ای در سرتاسر جهان پیدا می کنید ، و - صادقانه بگویم - هیچ سفری به تور ترکیه توافقی بهتر از Ikea نخواهد داشت.

آنچه ما در این مقاله به عنوان یک فرش ترکی تعریف می کنیم ، یک قطعه دست ساز (  هالو  یا  کیلیم ) است که به طور سنتی از مواد طبیعی و با کیفیت ساخته شده است. مراحل زیر به شما در تشخیص این نوع فرش ها کمک می کند و از پرداخت بیش از حد جلوگیری می کند. شما فقط نیاز به سرمایه گذاری وقت و پول دارید.

خرید فرشهای ترکی(نحوه تهیه فرش مناسب)

مرحله 2: تصمیم بگیرید که این خرید برای شما چه معنی دارد

مشخص کردن دلیل خرید فرش به شما کمک می کند تا در مورد کیفیت و دامنه قیمت کالای مورد نظر خود تصمیم بگیرید.

آیا این یک نماد وضعیت است؟

منحصر به فرد ترین فرش ها از نخ طبیعی ابریشمی و 100 درصد رنگ ساخته شده است و خرید یکی از آنها یک سرمایه گذاری جدی محسوب می شود. به دلیل ضخامت نخ ، روند بافت ممکن است از شش ماه - برای قطعات تزئینی کوچک30 x 40 سانتی متر - برای فرش های بزرگتر از دو متر مربع طول بکشد. این ترکیب مواد و زمان تولید منجر به قیمت نهایی قابل مقایسه با یکی از خودروهای جدید می شود. فکر نکنید مهارت چانه زنی شما به شما کمک می کند کمتر از چند هزار دلار برای یک فرش ابریشم خالص پرداخت کنید. اگر یک فروشنده به طور ناگهانی قطعه ای را با قیمت بسیار پایین تری به شما پیشنهاد دهد ، احتمالاً به دنبال مخلوط پشم ابریشم یا پنبه ابریشم هستید. در مرحله 3 ، ما به طور مفصل توضیح می دهیم که چگونه تفاوت بین ابریشم خالص و مخلوط مخلوط را بیان کنیم.

داستانگو؟

همانطور که قبلاً ذکر شد ، زنان قرن آناتولی برای گفتن داستانهای شخصی خود از الگوهای ، رنگها و نقوش سنتی استفاده می کردند و مارکی را برای محصولی تولید می کردند که قرار بود به نسل های بعدی منتقل شود. فروشندگان فرش حرفه ای به این زبان سنتی مبتنی بر نماد مسلط هستند. آنها خوشحال خواهند شد که به شما بگویند چه چیزی مخفف است و شما می توانید تصمیم بگیرید که اگر این داستان خاص است ، شما می خواهید به خانه خود خوش آمد بگویید. اگرچه الگوهای و نقوش هیچ ارتباطی با قیمت نهایی فرش ندارند ، اما ممکن است حاشیه آن باشد. این می تواند به شما در تشخیص نوع نخ بکار رفته در بافت آن کمک کند: در حالی که حاشیه ابریشم نرم و نازک است ، پشم نسبتاً ضخیم و تند است. اگر حاشیه به گره های منفرد از دو رنگ مختلف گره خورده باشد ، به این معنی است که فرش ساز ازدواج کرده است (و اغلب با تجربه تر).

یک عتیقه ارزشمند؟

فروشندگان فرش طبق شرایط خودشان جمع کننده هستند. آنها در جستجوی قطعات منحصر به فرد به اطراف آناتولی سفر می کنند و آنها را (اغلب سالها یا ده ها سال) در سالن های نمایش خود ذخیره می کنند و منتظر مشتری مناسب هستند. این یافته های نادر ، دقیقاً مانند قطعات مد پرنعمت ، اغلب با ارزش اضافی به برچسب قیمت افزوده می شوند. یکی دیگر از موارد ، که در اشکال و شرایط مختلفی به چشم می خورد ، تبدیل قطعات به فرش های لکه دار است که به نظر می رسد با آخرین روند دکوراسیون منزل هماهنگ است.

خرید فرشهای ترکی(نحوه تهیه فرش مناسب)

مرحله 3: تخمین بزنید که واقعاً برای چه چیزی هزینه می کنید

همیشه فرشی را که می خواهید در تور استانبول بخرید لمس کنید! اگرچه فرشهای ابریشمی نرم و صاف ترین هستند ، اما تشخیص ترکیب پنبه ابریشم با یک لمس واحد بسیار دشوار است. اگر کاملاً به آنچه فروشنده به شما گفته است اطمینان ندارید ، ضخامت موضوعات را بررسی کنید. اگر نخ های عمودی (پیچ) از ضخامت های افقی (پشته) ضخیم تر باشد ، بدین معنی است که از دو ماده مختلف برای ساخت قاب فرش استفاده شده است. فرش ابریشمی خالص نه تنها بسیار نازک بلکه بسیار صاف است ، بنابراین می توانید به راحتی اسلاید کرده و آن را روی زمین بچرخانید (از این رو اکثریت آنها به معنای پیاده روی نیست ، بلکه بر روی دیوارها آویزان شده اند یا در قاب هایی مانند نقاشی نمایش داده می شوند) ، در حالی که مخلوط ها بیشتر مقاوم در برابر چرخش هستند. پنبه ضخیم و نرم نشانگر پنبه است ، ضخیم و خارش آن پشم خالص است.در اینجا قسمت پیچیده است. مخلوط های دارای پنبه با کیفیت بالا و پشم مرغ را می توان به راحتی با ابریشم خالص اشتباه گرفت زیرا بسیار نرم هستند. از طرف دیگر ، اگر عاشق ظاهر ابریشمی درخشان هستید اما کاملاً توانایی تحمل آن را ندارید ، مخلوط ها ممکن است گزینه دیگری باشد که به دنبال آن هستید.با چک کردن قسمت عقب فرش شروع کنید. نمونه های دستباف از دو طرف دارای الگوهای واضح و قابل رویت هستند ، در حالی که نمونه های ساخته شده با ماشین یک طرفه هستند.

به تعداد گره در واحد مربع نگاه کنید. دقیقاً مانند پیکسل های موجود در عکس های دیجیتال ، فرش های باکیفیت از چگالی زیادی گره دارند. به راحتی می توانید این را در قسمت پشتی فرش مشاهده کنید. چگالی هرچه بیشتر باشد ، قیمت فرش نیز بالاتر می رود.

از آنجا که نخهای ابریشمی صاف و براق هستند ، ابریشم خالص و فرشهای بافته شده بر روی تار (بافت افقی) با استفاده از ابریشم ، باعث می شود که هنگام چرخش 180 درجه ، تغییر رنگ ها ایجاد شود. همان الگویی که از زوایای مختلف دیده می شود متفاوت است.

ضخامت نخ ها را با هم مقایسه کنید. گرچه با چشم غیرمستقیم به راحتی قابل توجه نیست ، فرش های ساخته شده تنها یک نوع مواد (ابریشم خالص ، پنبه خالص ، پشم خالص) باید دارای موضوعات عمودی و افقی با ضخامت یکسان باشند.برای امضاهای پنهان موجود در این الگو ، مانند نام شهرها و روستاهایی که فرشها ساخته شده است (مانند شهر معروف هارکه) یا نام خانوادگی سازندگان (مثلاً انار) را بررسی کنید. این موارد را می توان معادل مارک های موجود در صنعت مد دانست.

سؤالات درست بپرسید

کی فرش ساخته شد؟ فرشهای پرنعمت نسبت به نمونه های جدید گرایش بیشتری دارند. آنها همچنین داستانهای کاملاً متفاوتی را روایت می کنند.

کدام بخش / شهر آناتولی از آن به وجود می آید؟ الگوهای و مواد مورد استفاده در ساخت فرش با توجه به موقعیت جغرافیایی سازنده متفاوت است. فروشندگان باتجربه باید بتوانند به شما بگویند که از چه ماده و چگونه یک ماده خاص استفاده شده است. به عنوان مثال ، فرشهای از اوساک از نوع خاصی از پشم ابریشمی ساخته می شوند ، و در یک پالت رنگی ملایم قرار می گیرند. بیشتر مغازه های فرش در استانبول ، به ویژه آنهایی که در بازار بزرگ هستند ، فرش های ساخته شده در سایر کشورها ، عمدتاً ایران ، افغانستان ، پاکستان ، ترکمنستان و آذربایجان را نیز می فروشند.

آیا باید چانه بزنم؟  بله ، همیشه ، اما با روحیه ای طنز و احترام آمیز برای بدست آوردن همان نگرش در عوض. اگر با شروع فقط چند لیر / دلار / یورو سعی در قیمت یک کالای با ارزش را دارید ، ممکن است این علامتی برای فروشنده باشد که شما نسبت به خرید خود جدی نیستید ، و این را نمی فهمید. قوانین پشت قیمت گذاری

چه نوع گواهی اصالت ارائه می دهید؟  فروشندگان معتبر فرش طیف وسیعی از مستندات را در مورد منشا ، سن و مواد مورد استفاده استفاده می کنند.

بهترین روش تمیز کردن چیست؟  مواد مختلف ممکن است به روشهای مختلفی از مراقبت نیاز داشته باشند ، بنابراین برای خرید خود دقت کنید تا اطلاعات دقیق تری کسب کنید.

آیا رنگ ها محو می شوند؟ فرشهای رنگی طبیعی از رنگهایی با رنگهای شیمیایی کمتر و زیباتر می شوند. فرشهای ترکیه ای با کیفیت بالا تقریباً همیشه دارای رنگهای طبیعی هستند. اما مراقب باشید که فرش خود را در خانه چطور قرار دهید ، زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باعث می شود رنگ ها سریعتر از بین بروند.

هزینه های حمل و نقل را تأمین می کنید؟ با محدودیت های فعلی چمدان ، بعید نیست که بتوانید با خود یک فرش را در هواپیما بگیرید. بسیاری از فروشگاه های معتبر خدمات حمل و نقل ارائه می دهند و هزینه های آن را نیز پوشش می دهند. اطمینان حاصل کنید که قبل از خرید نحوه حمل و نقل با شما برخورد خواهد شد.

انتخاب فروشنده مناسب فرش

برای اینکه بدون هیچ زحمتی و هرچه دلپذیر خرید خود را بخرید ، ما تعدادی از فروشگاه های معتبر فروشگاه فرش استانبول را لیست کرده ایم.

  • arnar Halı: با  نام خانوادگی خانوادگی برنده جایزه از تولید کنندگان فرش ، این مکان انتخاب اصلی کسانی است که به دنبال بالاترین کیفیت و منحصر به فرد ترین فرش هستند. Nuruosmaniye Caddesi شماره 4
  • Dhoku & Ethnicon : فروشگاههای خواهر که فرشهای لکه دار و kilims را می فروشند. در Dhoku ، نسخه های مدرن شده ای از فرش های عتیقه آناتولی و kilims را مشاهده می کنید ، وصله گرفته شده برای ایجاد چیزی جدید Ethnicon فرشهای امروزی اما هنوز هم قومی را مشاهده خواهید کرد. Takkeciler Sokak No.58-60، Grand Bazaar؛ ت: (0212) 527 68 41
  • Gördes : این مکان نه تنها با فرش بلکه جواهرات طلا و نقره ، ساعت ، کاشی های ایزنیک و کالاهای چرمی نیز ارائه می دهد ، دارای فرش های عتیقه و همچنین انواع پارچه هستند. مختار Efendi سوک شماره 4 ، سلطان الهمت؛ T: (0212) 514 23 04
  • هاکان اوین : با داشتن لیست طولانی مشتری های وفادار ، اعم از محلی و خارجی ، فروشگاه دار نسل سوم هاکان اوین برای فروش فرش های مرغوب و ترکی و ایرانی با کیفیت بالا نامی در بازار ایجاد کرده است. Divrikli Caddesi No.57-59، Grand Bazaar؛ ت: (0212) 512 74 63
  • Hazal Halı : فقط چند قدم از مسجد دوست داشتنی باروک در Ortaköy ، Hazal Halı مجموعه ای چشمگیر از kilims و فرش های منحصر به فرد آناتولی ، آن را ذخیره می کند
  • ناکاک : مجموعه عظیم فرشهای آنها که طیف وسیعی از سبک ها و طرح ها متناسب با هر سلیقه و بودجه ای را در بر می گیرد ، در سالن های مختلفی که به سبک های مختلف فرش اختصاص داده شده است ، نمایش داده می شود. زیرزمین یک مخزن بیزانس شگفت انگیز قرن ششم است که با دقت احیا شده است و اکنون به عنوان یک فضای نمایشگاهی برای هنرمندان ترک ارائه می شود. Nakilbent Sokak No.13، Sultanahmet؛ ت: (0212) 516 52 22
  • رجب کارادومان : رج کارادومان از سال 1966 در کار فرش مشغول فعالیت بوده و از آن زمان تاکنون جمع آوری انواع و اقسام انواع فرش و فرش از سراسر آناتولی را به عهده داشته است. علاوه بر این ، چند قطعه از ایران ، قفقاز ، آسیای میانه و بالکان پیدا خواهید کرد. Takkeciler Sokak No.54، Grand Bazaar؛ ت: (0212) 528 66 11
  • Şişko Osman : به طور گسترده ای به عنوان یکی از برجسته ترین کارشناسان در مورد ترک های ترک ، در نظر گرفته می شود ، Şişko Osman اکنون یک تجارت خانوادگی نسل چهارم است. در بین نام های موجود در بازار مشهور ، عثمان نیز مجموعه خصوصی خود را در فروشگاه دارد که حاوی برخی از کالاهای گرانبها از ترکیه و فراتر از آن است. Zincirli Han No.15، Grand Bazaar؛ T: (0212) 528 35 48

مطلب مرتبط:

بهترین نمایشگاه های فرش استانبول(Punto، EthniCon)

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران