4.8/5 - (2امتیاز)
08 شهریور 1402 ساعت :13:54 549

مسجد سلیمانیه – 15 نکته باشکوه که قبل از بازدید باید بدانید

مسجد سلیمانیه استانبول که بر روی یکی از هفت تپه شهر قرار دارد، یک قطعه معماری قابل توجه است که برای بیش از 460 سال خط افق را زیبا کرده است. این مسجد نمادین که هم گردشگران و هم مردم محلی به آن رفت و آمد می کنند، دارای اهمیت تاریخی عمیقی است.

گذشته از مسجد بودن، سلیمانیه بخشی از یک مجموعه اجتماعی بزرگتر به نام Süleymaniye Külliyesi است که خدمات اجتماعی متفاوتی از دوران عثمانی را در خود جای داده است. هر ساله میلیون‌ها نفر مسافر مشتاق تور استانبول از این بنای بزرگ دیدن می‌کنند که شیفته تاریخ و داستان‌های موجود در دیوارهای باستانی آن هستند.

10 نکته که قبل از بازدید باید بدانید

1 - کشف مغز متفکر: میراث معمار سینان

میمار سینان، متولد 1490 در آناتولی، معمار و مهندس ماهری بود. او کمک های مهمی به معماری امپراتوری عثمانی کرد. در ابتدا به عنوان یک مهندس نظامی کار می کرد، استعداد او نظر سلطان سلیمان را جلب کرد.

سینان بسیاری از بناهای چشمگیر مانند مساجد و پل ها را در سراسر امپراتوری طراحی و ساخت. مشهورترین اثر او مسجد سلیمانیه در استانبول است که در سال 1557 به پایان رسید. علیرغم شهرتش، سینان با کمال تعصب آن را پروژه "مسافرت" خود نامید.

سفر سینان در شاهکار خودخوانده او، مسجد سلیمیه در ادرنه به اوج رسید. این تواضع او را با توجه به شکوه مسجد سلیمانیه نشان می دهد. آفرینش‌های معماری سینان فراتر از اهمیت معنوی‌شان، اهداف اجتماعی گسترده‌تری را در دوران عثمانی انجام دادند و بیش از 600 سال تاریخ را در بر گرفتند.

مسجد سلیمانیه – 15 نکته باشکوه که قبل از بازدید باید بدانید

2 - بنای یادبود عظمت

پس از فتح استانبول، این شهر به پایتخت و مرکز فعالیت های سیاسی و اقتصادی امپراتوری عثمانی تبدیل شد. در حالی که معماری عثمانی به طور معمول مظهر فروتنی و فروتنی است، تقاضا برای یک مجتمع و مسجد چشمگیر وجود داشت تا به عنوان نقطه کانونی مرکز شکوفایی امپراتوری عمل کند.

سلیمان اعظم (همچنین به نام سلیمان اول شناخته می شود) می خواست مسجدی بسازد. معمار سرشناس، سینان، برای وظیفه مهم ساخت خارق العاده ترین مسجد خود انتخاب شد.

همانطور که قبلا ذکر شد، ساخت سلیمانیه کولیسی در سال 1550 با یک مراسم کلنگ زنی با حضور سلطان آغاز شد. طبق اسناد تاریخی، معمار سینان و 3500 کارگر مجدانه تلاش کردند تا از اتمام به موقع مسجد اطمینان حاصل کنند.

بنای یادبود عظمت

3 - استاندارد طلا: هزینه ساخت 3200 کیلوگرم طلا

بنابراین، این سوالی است که همه می خواهند بپرسند: هزینه آن چقدر است؟ پاسخ حیرت انگیز است: 896000 سکه طلا و 82000 سکه نقره که مجموعاً 3200 کیلوگرم طلا است.

مصالح ساختمانی از مناطق مختلف امپراتوری تهیه می شد. به عنوان مثال، سنگ مرمر سفید از جزیره مرمره، مرمر سبز از عربستان، آهن از بلغارستان و غیره. هدف سینان و سلطان نشان دادن وسعت سرزمین عثمانی و اطمینان از استفاده از مواد با کیفیت بالا بود.

استاندارد طلا: هزینه ساخت 3200 کیلوگرم طلا

4 - عجایب هفت ساله: جدول زمانی ساخت و ساز

در 15 اکتبر 1557، مراسم افتتاحیه برگزار شد. معمار سینان در خاطرات خود اشاره کرده است که از سلطان درخواست کرده است تا مسجد را افتتاح کند. اما سلطان پاسخ داده بود: «بهتر است این بنا را که به خانه تبدیل کرده‌ای افتتاح کنی». سپس سینان اعلام کرد: «به نام خداوند بازکننده درها» و رسماً آن را تأسیس کرد.

مسجد صرفا یک مسجد یا قلیه نبود. معمار و سلطان آرزو داشتند شهری بسازند، مجموعه ای چشمگیر و بزرگ که عظمت امپراتوری را به نمایش بگذارد. بدون شک به هدفشان رسیدند!

برای نزدیک به 470 سال، هر روز استامبولیوت ها، علاقه مندان استانبولی و نمازگزاران را در سکوت زیر نظر گرفته و در آغوش می کشد.

وقتی از استانبول صحبت می کنیم، نه تنها خود تاریخ، بلکه فرهنگ معماری نیز جزئیات تاریخی را آشکار می کند. مخصوصا این مسجد جامع! جزئیات زیادی در مورد فرهنگ عثمانی به ارمغان می آورد.

اگر باور دارید که مردم در هر سنی دانش شخصی خود را داشتند، وقتی در مورد طراحی معماری کولیه و مسجد مطالعه می کنید، مانند من مجذوب خود خواهید شد.

نه تنها ظاهر عظیم مسجد سلیمانیه که آن را به معنای واقعی کلمه با شکوه می کند، بلکه دانش معماری داخل آن نیز وجود دارد. امروز هنوز ایستاده است، از بازدیدکنندگان استقبال می کند و تاریخ خود را به نمایش می گذارد.

نماد مناره: چهار سازه، چهار سلطان

5 نماد مناره: چهار سازه، چهار سلطان

وقتی مسجد را مشاهده می کنید، احتمالاً متوجه چهار مناره، یک گنبد بزرگ و چندین گنبد کوچکتر خواهید شد. این چهار مناره نشان دهنده جایگاه سلیمان باشکوه به عنوان چهارمین سلطان پس از فتح استانبول است. علاوه بر این، ده بالکن مناره نشان دهنده وضعیت او به عنوان دهمین سلطان امپراتوری عثمانی است.

6 - فراتر از آجر: گنجینه های پنهان مناره جواهرات

شایعات حاکی از آن است که با کشف این موضوع توسط شاه ایرانی، ساخت و ساز برای مدت کوتاهی متوقف شد. برای تکمیل کولیه، شاه با مهربانی مقداری جواهرات فرستاد. سلطان خشمگین شد و معمار سینان جواهرات را در مخلوط خاک یک مناره دفن کرد. این مناره اکنون به نام Cevahir Minaresi به معنی مناره جواهر شناخته می شود.

ورودی کولیه توسط 11 دروازه مختلف فراهم شده است. حیاط مستطیل شکل که توسط طاق های پایین تر اما گنبدی شکل احاطه شده است، بازدیدکنندگان را به سمت ورودی مسجد هدایت می کند. راستش را بخواهید لحظه ای که وارد حیاط می شوید حس زمان و میل به داخل شدن در مسجد را از دست می دهید.

7 - شاهکار مهندسی: سیستم پشتیبانی چهار ستون

نمازخانه را به صورت مجازی بگردیم. این مرکز دارای یک گنبد اصلی به قطر 27.4 متر و ارتفاع 50 متر است. گنبد با استفاده از آجرهای مخصوص ساخته شده است. توسط چهار ستون عظیم که نماد چهار خلافت است: ابوبکر، عمر، عثمان و علی پشتیبانی می شود. علاوه بر این، سنگ های مورد استفاده در ساخت و ساز با آهن به هم متصل شده و توسط سرب نگه داشته شده است.

این پایه توسط 32 پنجره احاطه شده است که اجازه ورود نور طبیعی را می دهد. در مجموع 138 پنجره وجود دارد. مسجد نیز با 275 چراغ نفتی روشن می شد که می توانست باعث تجمع دوده شود. برای رفع این مشکل، معمار سینان سیستمی با حفره هایی ایجاد کرد که امکان گردش هوای پاک را به داخل و در عین حال هدایت دوده به بیرون فراهم می کند.

8 شهر مسجد: Süleymaniye Külliyesi

برگردیم به حیاط. مدرسه یک مؤسسه آموزشی اسلامی-عثمانی است. اجازه دهید یک بار دیگر تکرار کنم، سلیمانیه کلیسی نه تنها به عنوان یک گردهمایی برای فعالیت های مذهبی بلکه به عنوان مرکز آموزش و تجارت طراحی شده است.

هفت مدرسه در سلیمانیه کولیسی وجود دارد. آنها در زیر طاق های پیرامونی مسجد، زیر گنبدهای کوچک واقع می شوند. امروزه از آنها به عنوان کتابخانه سلیمانیه استفاده می شود.

مقبره ها در پشت قبله در نمازخانه قرار دارند که محل استراحت سلطان سلیمان و حرم سلطان یعنی همسرش است.

سایر ساختمان‌های موجود در این مجموعه عبارتند از: بیمارستان (شفاهانه)، آشپزخونه (داروزیافه)، مسافرخانه، حمام، محل استراحت معمار سینان و چندین مغازه. من به شما گفتم، آنها به سادگی یک مسجد یا کولیه، یک منطقه زندگی برای مرکز امپراتوری نمی ساختند.

شهر مسجد: Süleymaniye Külliyesi

9 - تحسین هنر: شیشه های رنگی و کاشی

پنجره های دیواری محراب از شیشه های رنگی توسط Drunk İbrahim ساخته شده است. (در امپراتوری عثمانی، مردم با نام مستعار خود شناسایی می شوند زیرا نام خانوادگی ندارند).

مطمئناً مسجد آبی برای کاشی و سرامیک ترکی که یک هنر سنتی است، محبوب است، اما این بدان معنا نیست که مسجد سلیمانیه نیز کاشی‌های قابل توجه و منحصربه‌فردی دارد. ارزش دیدن را دارند.

علاوه بر این، می دانیم که معمار سینان به جغدها علاقه و عشق شخصی داشت. تزیینات جغد در بیشتر آثار او از جمله این مسجد جای گرفته است. اگر به دور گنبد نگاه کنید، جغدی را خواهید دید که از آنجا شما را تماشا می کند.

پرندگان از دیرباز نقش مهمی در فرهنگ ترکیه ایفا کرده اند. از این رو، معماران عثمانی به طور مداوم خانه های کوچک و نقاط دسترسی به آب را برای رفع نیازهای خود ترکیب می کردند.

معمار سینان این سنت را با قرار دادن قصرهای کوچک پرندگان در سرتاسر کولیه وارد کرد. یک ناظر دقیق مطمئناً یکی را پیدا خواهد کرد.

تحسین هنر: شیشه های رنگی و کاشی

10 - شگفتی های آکوستیک: سیستم صوتی باورنکردنی

بدیهی است که این یک معجزه نیست، بلکه یک طراحی شگفت انگیز از معمار سینان است! یک شایعه معروف در مورد آکوستیک وجود دارد. یک روز سلطان وارد مسجد می شود و سینان را می بیند که در حال قلیان کشیدن است. عصبانی می شود و از سینان می پرسد که چه کار می کردی؟ سینان می گوید که در حال بررسی گسترش صدای حباب در اطراف سالن بود. آکوستیک اینگونه آزمایش شده است.

ولی چرا؟ چرا سینان اینقدر به آکوستیک وسواس داشت؟ بنابراین اساساً آکوستیک طوری طراحی شده بود که صدا را به طور مساوی در داخل مسجد پخش کند. شما می توانید موذنی را که اذان می خواند، بدون توجه به موضع خود، با همان صدا و کیفیت صدا بشنوید.

سوالات متداول در مورد مسجد سلیمانیه

آیا مسجد سلیمانیه و مسجد کبود یکی هستند؟

خیر، مسجد سلیمانیه و مسجد کبود (که به مسجد سلطان احمد نیز معروف است) یکی نیستند. هر دو مساجد قابل توجهی هستند که در استانبول واقع شده اند و نشانه های مهم معماری هستند. مسجد سلیمانیه بزرگترین مسجد شهر است و بر روی تپه سوم قرار دارد، در حالی که مسجد آبی به خاطر شش مناره چشمگیر و فضای داخلی زیبای کاشی آبی خود شناخته شده است.

مسجد سلیمانیه شیعه است یا سنی؟

مسجد سلیمانیه مانند اکثر مساجد ترکیه سنی مذهب است. این بنا در زمان سلطنت سلطان سلیمان باشکوه، حاکم امپراتوری عثمانی که عمدتاً سنی بودند، ساخته شد.

چرا مسجد سلیمانیه شبیه ایاصوفیه است؟

مسجد سلیمانیه و ایاصوفیه هر دو دارای عناصر معماری مشابهی هستند، مانند یک گنبد مرکزی بزرگ که توسط گنبدهای کوچکتر احاطه شده است، به دلیل تأثیر معماری بیزانسی بر طرح های عثمانی. معمار مسجد سلیمانیه، معمار سینان، از ایاصوفیه الهام گرفت و در تلاش برای ایجاد ساختاری بود که عظمت آن را تکرار می کرد اما در کمال معماری از آن پیشی می گرفت.

مسجد سلیمانیه به چه چیزی معروف است؟

این مسجد نام دیگری مانند «مسجد آبی» ندارد، اما بخشی از یک مجموعه بزرگتر یا کولیه است که شامل بیمارستان، کتابخانه، مدرسه (مدرسه) و حمام است. بنابراین، اغلب به عنوان بخشی از Süleymaniye Külliyesi شناخته می شود. نام خود مسجد به نام سلطان سلیمان اعظم است که آن را سفارش داده است.

ساعات بازدید از مسجد سلیمانیه

تا زمان نگارش این مقاله، ساعات کار به شرح زیر است:

دوشنبه 8:30 صبح تا 4:45 بعد از ظهر

سه شنبه 8:30 صبح تا 4:45 بعد از ظهر

چهارشنبه 8:30 صبح تا 4:45 بعد از ظهر

پنجشنبه 8:30 صبح تا 4:45 بعد از ظهر

جمعه 8:30 صبح تا 1:30 بامداد

شنبه 8:30 صبح تا 4:45 بعد از ظهر

یکشنبه 8:30 صبح تا 4:45 بعد از ظهر

سه شنبه 8:30 صبح تا 4:45 بعد از ظهر

چهارشنبه 8:30 صبح تا 4:45 بعد از ظهر

مقاله مرتبط:

معرفی مسجد سلیمانیه استانبول Süleymaniye Mosque

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران