4.3/5 - (2امتیاز)
10 دی 1401 ساعت :10:58 19071

قیمت غذا در استانبول 2023

کشور ترکیه به عنوان یکی از قطب های گردشگری همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

این کشور از جهت داشتن جاذبه های گردشگری فراوان از جمله آثار تاریخی و باستانی، طبیعت بکر، ساحل های شنی زیبا، انواع موزه های دیدنی، گنبد و مناره ها، هتل های مجلل، مراکز خرید لاکچری با قیمت مناسب و برندهای مطرح در سطح دنیا غنی است و این جاذبه ها موجب تبدیل ترکیه به یک کشور توریستی شده است. استانبول نیز به عنوان یکی از شهرهای زیبا و توریستی این کشور از این قاعده مستثنی نیست و سالانه گردشگران زیادی تور استانبول را برای سفر خود انتخاب می کنند. در کنار اماکن تاریخی و دیدنی، غذاهای این شهر از جایگاه ویژه ای در بین توریست ها برخوردار است. در شهر استانبول کافه ها و رستوران های زیادی ارائه می‌شود و رستوران‌های زنجیره ای جهانی از جمله KFC ،McDonald's  و Burger King وجود دارد. همچنین فست فود خیابانی در هر گوشه‌ی این شهر یافت می شود. انواع غذاهای محله های مختلف با ادویه ها و طعم های متنوع و اغلب ترکی و اروپایی در استانبول طبخ می شود و فرهنگ کشور ترکیه را به نمایش می گذارد. از این رو آشنایی با انواع غذا و قیمت آن در استانبول برای گردشگران و یا کسانی که به این کشور مهاجرت کردند یکی از اولویت های مهم است که لازم است از آن مطلع شوند. در این مقاله شما را با قیمت غذا در استانبول بیشتر آشنا خواهیم کرد.

قیمت غذا در استانبول 2023

غذاهای محبوب ترکی

برخی از غذاهای محبوب ترکی که برای وعده های غذایی روزمره و حتی بیشتر، ارزش امتحان کردن را دارند شامل موارد زیر است:

دونر (Doner):  دونر از ارزان ترین و رایج ترین غذاها برای میان وعده محسوب می‌شود. این غذا یک ساندویچ گوشت است که در نان پیتا یا در نان پیچیده شده است، و با گوشت، مرغ و سایر مواد لذیذ پر می‌شود. بسته به نوع پر کردن و طرز تهیه، دونرها متفاوت نامگذاری می‌شوند، اما به طور کلی نوع پر کردن آن‌ها تقریباً یکسان است. محدوده قیمتی دونر در حدود 7 لیر است.

کباب (Kebab): یک ظرف گوشت کبابی هم می تواند یک غذای جداگانه خوشمزه در یک کافه و هم یک میان وعده کامل باشد. کباب‌ها در ترکیه بسیار متنوع می باشند و با نام های مختلف موجود هستند. برای مثال شاورما(shawarma) هم یکی از انواع کباب است. محدوده قیمتی کباب تقریبا از  15 لیر شروع می شود.

بالیک اکمک (Balık Ekmek): این غذا یکی از غذاهای دریایی و ارزان قیمت در استانبول است که طبخ بسیار آسانی دارد. این ساندویچ با ماهی کبابی همراه با گوجه و پیاز در نان یا نان پیتا پر می شود. فروش این غذا در محله «اِمینونو» (Eminönü) یا «کاراکو» (Karaköy) و در کنار تنگه و آب بسیار رایج است. محدوده قیمتی بالک اکمک حدود 15 لیر است.

 سیمیت (Bagel Simit):  نان سیمیت مدلی از نان شیرینی آردی با کنجد است که از خوشمزه ترین نان های ترکیه محسوب می‌شود. این نان حلقوی از خوراکی های بسیار مقرون به صرفه در استانبول است که در منزل نیز می توان تهیه کرد. این نان در همه مناطق استانبول یافت می شود اما در غرفه‌های خیابان گران تر و در سوپرمارکت ها ارزان تر فروخته می شود. قیمت هر قطعه نان در حدود 1.25 لیر است.

شاه بلوط برشته (Roasted chestnuts): شاه بلوط برشته شده یا کِستانه (kestane) یکی از تنقلات‌های خوشمزه در ترکیه است که در همه خیابان های ترکیه فروخته می شود. شما می‌توانید در تور استانبول ، کستانه را از دستفروش ها با قیمت مناسب تری خریداری کنید. در هوای سرد زمستان و در اطراف میدان تکسیم و خیابان استقلال، طعم لذیذ شاه بلوط تفت داده شده ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. هزینه هر 100 گرم شاه بلوط تقریبا 10 لیر است.

شیرینی ترکی:  شیرینی های ترکی به صورت وزنی و در جعبه برای نگهداری و حمل و نقل طولانی مدت فروخته می شوند. زمانی که در استانبول هستید، فقط برای خود شیرینی بر حسب وزن بخرید. اگرچه گران‌تر از جعبه‌ای هستند، اما طعم آن از زمین تا آسمان تفاوت دارد. قیمت ها پایین نیستند و از 60 لیر در هر کیلوگرم شروع می شوند، اما طعم آن‌ها عالی است.

بستنی دوندورما (Ice Cream Dondurma): دوندورما بستنی معروف ترکی است، اما اصلا شبیه به بستنی ما نیست و رازی دارد که آب نمی‌شود. این بستنی نیز بر اساس شیر ساخته شده اما چسبناک است و با شکلات آب شده یا حلوا پوشانده می‌شود. قیمت این بستنی از  حدود 7 لیر در هر فنجان شروع می شود. حتما هنگام خرید دوندورما به خصوص در خیابان استقلال دقت کنید، چرا که فروشندگان ممکن است قیمت ها را تغییر دهند و می گویند: قیمت 10 لیر است اما  بعد از پخت تا 50 لیر از شما پول تقاضا می‌کنند.

نرخ غذای خیابانی در استانبول چقدر است؟

 قیمت غذا در خیابان‌های مختلف استانبول

یافتن مکانی مناسب خوردن غذاهای محبوب در استانبول، برای گردشگران و افرادی که ساکن این شهر هستند حائز اهمیت است. کافه‌های معمولی، انواع غذاخوری ها، رستوران ها و چرخ دستی‌های متحرک با تنقلات را برای مردم محلی و گردشگران می‌توان در هر خیابان و در هر منطقه ای از استانبول یافت. بنابراین، ما به برخی از این مکان های شناخته شده در این شهر تمرکز کردیم و به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

خیابان استقلال و کوچه های شرق آن تا بسفر: قیمت غذا در این مکان های توریستی بالا است. اما اگر به کوچه های این خیابان بروید، غذاهای با قیمت کمتر نیز قابل سفارش هستند.

میدان تقسیم: تعداد زیادی فست فودهای محلی ارزان قیمت در اطراف میدان تقسیم وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در خیابان های استقلال و سیراسلولر متمرکز شده اند. همچنین برگر کینگ نیز در آنجا واقع شده است. در این مکان طعم لذیذترین دونرها را تست کنید.

پل گالاتا: در سطح پایین پل، کوچه هایی برای عابران پیاده وجود دارد که در امتداد آن ها رستوران هایی قرار دارند. البته قیمت‌ها در این مکان بالا است، اما مناظر خیره کننده ای از تنگه بسفر قابل مشاهده است. این دلیل محبوب بودن این مکان به ویژه در بین گردشگران است. یک راز کوچک در مورد این مکان وجود دارد: اگر بعد از ظهر به اینجا می آیید، می توانید چانه بزنید و با پول کاملاً معقول غذا بخورید.

غذاخوری‌هایی در ساحل نزدیک اسکله امینونو (Eminonu / Sirkeci): این مکان به دلیل تعداد زیادی چرخ دستی همراه با غذا و ساندویچ ماهی Balık Ekmek که از آشپزخانه های قایقی به فروش می رسد شناخته شده است. اما به جهت هجوم گردشگران به این مکان، Balık Ekmek کیفیت خود را از دست داده است و خرید آن در این مکان پیشنهاد نمی شود. بهتر است از طرف دیگر پل بروید، جایی که عصرها در اسکله مارینا کاراکوی (Marina Karakoy) یک سینی سیار با ساندویچ های ماهی بسیار خوشمزه تر به قیمت 15 لیر وجود دارد.

قیمت مواد غذایی در سوپرمارکت‌های استانبول

اگر به غذای خانگی علاقه مند هستید یا در یک مهمانخانه یا آپارتمان در استانبول اقامت دارید، اغلب یک آشپزخانه ساده برای پخت و پز وجود دارد. بنابراین برای خرید محصولات مورد نیاز برای آشپزی باید از قیمت مواد غذایی آگاهی داشته باشید و می‌توانید برای تهیه آن‌ها به بازارها، غرفه ها و یا به سوپرمارکت ها مراجعه کنید. قیمت مواد غذایی معمولا در سوپرمارکت ها ارزان تر هستند و می توانید با کارت بانکی نیز پرداخت را انجام دهید. بهتر است به دنبال سوپرمارکت‌هایی چون Migros ،Carefour ،Bim ،Namli  و Sok باشید. طبق استانداردهای روسیه، این‌ سوپرمارکت‌ها بسیار کوچک هستند، اما می توانید هر آنچه را که نیاز دارید از آن‌ها خریداری کنید. در اینجا قیمت سفارش برخی از محصولات ضروری که در سوپرمارکت های استانبول قابل تهیه هستند، ارائه شده است:

  • ده عدد تخم مرغ: حدود 8 تا 10 لیر
  • یک لیتر شیر: حدود 5 لیر
  • یک عدد نان: 1.5 تا 2 لیر
  • نیم کیلو پنیر محلی: حدود 25 تا 30 لیر
  • یک کیلوگرم ماست: حدود 8 تا 12 لیر
  • یک کیلو سینه مرغ: حدود 25 لیر
  • یک کیلوگرم سیب زمینی: حدود 2.5 لیر
  • یک کیلوگرم گوجه: حدود 4 تا 6 لیر
  • یک کیلوگرم سیب: حدود 5 لیر
  • یک کیلوگرم انگور (در فصل): حدود 5.6 لیر
  • یک کیلوگرم انار (در فصل): حدود 4.95 
  • آب 1.5 لیتر: حدود 0.9 لیر

  قیمت غذا در رستوران‌های مختلف استانبول

در استانبول، شما می توانید یک وعده غذایی را از میان انواع مختلف غذاها انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک وعده غذایی برای دو نفر، در رستوران های مختلف به شرح زیر است:

  • رستوران آسیایی: 804 لیر
  • رستوران فرانسوی: 860 لیر
  • رستوران ایتالیایی: 729 لیر
  • رستوران ژاپنی:  1100 لیر
  • رستوران مکزیکی: 467 لیر

 قیمت غذا در رستوران های لاکچری استانبول

به جهت بالاتر بودن کیفیت مواد غذایی و حرفه ای بودن سر آشپزهای رستوران‌های لاکچری، طبیعی است که قیمت غذا در این رستوران‌ها نسبت به سایر رستوران‌های استانبول که در سطوح معمولی تری هستند، بیشتر باشد. غذاهای متنوعی در منوی این رستوران ها جای گرفته است. معمولا قیمت غذا در رستوران‌های لاکچری استانبول از حدود 400 لیر شروع می شود. رستوران میکلا یکی از رستوران های برتر و لوکس در شهر استانبول است که با بودجه حدود 385 لیر می‌توانید یک وعده غذا کامل را در این رستوران میل کنید.

قیمت غذا در رستوران های خوب استانبول

در استانبول رستوران‌هایی در سطوح کیفیتی مختلف وجود دارد تا افراد محلی و گردشگران بتوانند با در نظر گرفتن هر بودجه ای برای صرف غذا به رستوران مورد علاقه خود بروند. غذاهای متنوعی در رستوران هایی که از سطح خوبی برخوردارند نیز قابل سفارش هستند اما رنج قیمتی در این رستوران ها پایین تر از قیمت ها در رستوران های لاکچری است. برای صرف غذا در رستوران‌های خوب استانبول در حدود 40 تا 80 لیر برای هر فرد باید هزینه کرد. این هزینه با افزایش نفرات، بیشتر نیز خواهد شد.

 قیمت غذاهای ارزان و پرطرفدار خیابانی استانبول

غذاهای خیابانی نسبت به سایر غذاها در استانبول قیمت ارزان تری دارند. از این رو قیمت مناسب غذاهای خیابانی موجب محبوبیت آن‌ها در بین گردشگران شده است. ساندویچ ماهی، دونر کباب، شاه بلوط بو داده شده، بالیک اکمک، بورک، کوکورچ، ایسلاک برگر، گزلمه، تاووک پیلاو، سیب زمینی تنوری یا کومپیر و … از انواع غذاهای خوشمزه خیابانی در استانبول هستند که می توان به آن ها اشاره کرد. برای خوردن غذاهای خیابانی در استانبول باید حدود 10 تا 30 لیر خرج کنید. برای مثال قیمت ساندویچ ماهی حدود 10 تا 15 لیر، قیمت کباب لقمه بین 10 تا 20 لیر و قیمت سیب زمینی تنوری 25 تا 30 لیر می‌باشد.

 قیمت فست فود در استانبول

انواع غذاهای خوشمزه غربی و ترکی در فست فودهای استانبول یافت می شوند. لهمجون به عنوان بهترین پیتزای ترکیه ای، ایسلاک برگر، کوکورچ، دوروم و ….. از فست فودهای متفاوت در استانبول هستند. قیمت فست فودها با توجه به منطقه جغرافیایی که در آن قرار گرفته‌اند، خدمات و کیفیت مواد غذایی متفاوت است. معمولا قیمت فست فود در استانبول حدود 15 تا 30 لیر می‌باشد.

قیمت صبحانه‌های سنتی در استانبول

از آنجایی که صبحانه وعده مورد علاقه اکثر افراد است، خوردن صبحانه معروف و خوشمزه سنتی ترکی در تور استانبول حتما پیشنهاد می شود. قیمت صبحانه در استانبول با توجه به تعداد نفرات و مکان آن متفاوت است. صبحانه در استانبول با انواع مربای ترکی، عسل، خامه، حلوای تاهینی، ملاس، پنیر، نیمرو، املت، گوجه، خیار، زیتون و سایر مخلفات سرو می شود. هر چه اقلام سفارش شما بیشتر باشد و سفارش شما لاکچری تر باشد، طبیعی است که هزینه بیشتری به صبحانه شما تعلق می گیرد. قیمت صبحانه دو نفره در استانبول در حدود 60 تا 100 لیر و برای تک نفر 20 تا 25 لیر خواهد شد.

 قیمت غذاهای دریایی در استانبول

ترکیه کشوری است که از سه جهت به دریا راه دارد. بنابراین غذاهای دریایی در بین غذاهای این کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. غذاهای دریایی نیز از ارزان ترین غذاها در استانبول به حساب می آیند از این رو در بین گردشگران متعدد  محبوب هستند. با توجه به مناسب بودن قیمت و خوشمزه بودن غذاهای دریایی حتما طعم لذیذ آن را در تور ارزان استانبول تجربه کنید. پاییز و زمستان در استانبول فصل ماهیگیری است و از شروع شهریور ماه تا پایان فروردین ماه، ماهی ها و موجودات دریایی دیگر تازه تر هستند.

کافه گردی در استانبول 2023

 هزینه کافه گردی در استانبول

در شهرهای مختلف استانبول کافه های زیادی قرار گرفته است که گردشگران برای صرف چای، قهوه ترک، انواع دسر و شیرینی سرد و گرم می توانند به این کافه های دنج مراجعه کنند. هر چند هزینه کافه در این شهر با قیمت غذا برابری می کند اما صرف قهوه ترک در کافه همراه با تماشای منظره ای از خیابان های زیبای استانبول تجربه خاطره انگیزی خواهد بود. هر چقدر کافه مورد انتخاب شما لاکچری تر باشه  باید هزینه بیشتری نیز برای کافه گردی در استانبول پرداخت کنید. در ادامه به قیمت تقریبی برخی از اقلام مورد سفارش در کافه های استانبول اشاره خواهیم کرد:

  • یک استکان چای: از حدود 5 لیر
  • یک فنجان قهوه ترک: از حدود 7 لیر
  • یک فنجان اسپرسو: از حدود 8 لیر
  • یک لیوان هات چاکلت: از حدود 16 لیر
  • یک امریکانو: از حدود 10 لیر

در پایان لازم به ذکر است قیمت‌ها به صورت تقریبی ارائه شده است و ممکن است این قیمت‌ها دستخوش نوسانات شوند. اما به طور کلی قیمت های مواد غذایی برای مردم استانبول ارزان است.

19 بهترین رستوران استانبول در سال 2023 (فهرست به روز شده)

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران