5/5 - (1امتیاز)
27 آبان 1397 ساعت :02:25 5883

کاخ دولما باغچه استانبول(توضیحات و تصاویر)

کاخ دولما باغچه یکی از با شکوه‌ترین کاخ‌های عثمانی است که 6 پادشاه عثمانی و آتاتورک در آن زیسته‌اند.

کاخ دوما باغچه بیش از هر بنای دیگری در دوران عثمانی شاهد تکیه دادن امپراطورها بر تخت پادشاهی‌اش بوده است و شش پادشاه آخر عثمانی در آن زندگی می‌کردند. چه دسیسه‌هایی که در این قصر شکل گرفته‌ و چه حکم‌هایی صادر شده‌اند؛ دولما باغچه شاهد نزول امپراطوری عظیم عثمانی بود و در آخر در همین قصر به امپراطوری 600 ساله پایان داده شد. کاخ دولما باغچه علاوه بر پیشینه تاریخی قوی، دارای معماری منحصربفردی است و در طراحی آن ظرافت خاصی به کار برده شده است. چنانچه مایل هستید با سایر جذابیت‌های این شهر آشنا شوید، می‌توانید با بازدید از صفحات  جاذبه‌های گردشگری استانبول، سفرنامه استانبول و راهنمای سفر استانبول سفری در قالب کلمات و تصاویر به دل استانبول زیبا داشته باشید.

کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه درست در زمانی بنا شد که امپراطوری عثمانی سخت‌ترین دوران خود را سپری می‌کرد و در سراسر کشور وضعیت نابسامانی شکل گرفته بود. این قصر در بین سال‌های 1843 تا 1856 ساخته شد و به مدت بیست سال مرکز حکمرانی اصلی پادشاهان عثمانی بود. در منطقه بشیکتاش و در ساحل اروپایی تنگه سفر واقع شده است، در ابتدا از این ساحل برای لنگر انداختن کشتی‌های عثمانی استفاده می‌شد، در قرن 18 به باغ‌های امپراطوری تبدیل شد و در داخل آن قصرهای تابستانی و کوشک‌های چوبی بسیاری ساخته شد و در نهایت کاخ دولما باغچه را در این مکان بنا نهادند. ساخت کاخ حدود پنج میلیون لیر (معادل 5/1 میلیارد دلار) هزینه بر روی دست حکومت وقت گذاشت و با توجه به شرایط نامساعد آن دوران امپراطوری دچار وضعیت بدی شد.

لوستر کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه 285 اتاق، 44 تالار، 68 سرویس بهداشتی و 6 حمام ترکی را در خود جای داده و سقف آن با بیش از 14 تن طلا مزین شده است. فرش‌های ابریشمی به کار برده شده کاملا دستباف بوده در شهر «هرکه» آن‌ها را بافته و به کاخ آورده‌اند. اما جالب‌ترین اجزای کاخ لوستر بلورین آن با 750 حباب و 4 تن وزن است که هنوز هم به عنوان بزرگترین لوستر جهان شناخته می‌شود و هدیه‌ای از طرف ملکه ویکتوریای انگلیس بوده است. اما فقط ملکه ویکتوریا نبود که کادویی خاص را به این کاخ اهدا کرد، بلکه فرش‌هایی از پوست خرس دیده می‌شوند که توسط تراز روسیه به استانبول فرستاده شدند، همچنین هدایای گرانقیمت دیگری از سراسر جهان به این کاخ آورده شدند تا ظاهر آن را بیش از پیش کامل کنند.

معماری کاخ دولما باغچه

معماری این کاخ با شکوه و از هر نظر کامل است، در ساخت آن از معماری نئوکلاسیک، باروک، روکوکو و معماری سنتی عثمانی الهام گرفته شده است. همچنین در دکوراسیون این کاخ تاثیرات زیادی از معماری اروپایی و هنر و فرهنگ عثمانی دیده می‌شود.

اتاقی که شاهد آخرین لحظات زندگی آتاتورک بود

اتاق آتاتورک در دولما باغچه

بعد از سقوط امپراطوری عثمانی، دولت جدید برای پیش بردن امور در این کاخ مستقر شد و آتاتورک موسس جمهوری ترکیه واپسین لحظات زندگی خود را در این کاخ گذراند. چیزی که در مورد اتاق آتاتورک جلب توجه می‌کند سادگی بیش از اندازه آن نسبت به سایر اتاق‌های کاخ است. کاخی که تمام و کمال در اختیار او بود و می‌توانست در هر بخشی که دوست دارد زندگی کند، اما یکی از ساده‌ترین اتاق‌ها را انتخاب کرد.

پیشنهاد می‌شود بازدید از این کاخ را در برنامه سفر خود بگنجانید و بهتر است قبل از دیدن آن با داستان پادشاهانی که بر روی تخت آن تکیه دادند آشنا شوید تا مشاهده قسمت‌های مختلف کاخ برایتان جذاب‌تر باشد.

ساعت بازدید: 8 تا 16 (روزهای دوشنبه و پنجشنبه تعطیل است)

هزینه بازدید کاخ اصلی: 20 لیر

هزینه بازدید حرمسرا: 20 لیر

اگر تصمیم گرفته‌اید که به استانبول سفر کنید، می‌توانید با مراجعه به صفحه  تور ارزان استانبول در سایت توریاب تورهای مختلف را با هم مقایسه و با خیال راحت برای سفر خود برنامه ریزی کنید.

مطلب مرتبط: مسجد دولما باغچه(مسجد سلطان)

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران