0/5 - (0امتیاز)
08 مرداد 1398 ساعت :12:12 2885

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول(معجونی از گذشته)

موزه آثار ترکی و اسلامی ، که از جمله موزه های مهم جهان در کلاس خود است ، تقریباً از تمام دوره ها و انواع هنرهای اسلامی آثاری دارد که مجموعه آن بیش از چهل هزار اثر است.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی در استانبول در کاخ ابراهیم پاشا محله  سلطان احمد واقع شده است که وزیر سلطان سلیمان بود.برای هر کسی که علاقه مند به هنر عثمانی و اسلامی باشد ، یک جاذبه دیدنی است. مجموعه فرش های نمایش داده شده در اینجا گسترده است و توسط کارشناسان نساجی به عنوان بهترین های جهان معرفی می شود. این موزه مکان مهمی است که در آن به قرن ها قبل سفر میکنید و قطعات خیره کننده از سبک های فرش های ترکیه (به همراه فرش های قفقاز و ایران) را مشاهده مینمائید.همچنین نمایشگاه های سرامیکی ، خوشنویسی و نمایشگاه های حک شده با چوب از تاریخ نهم میلادی تا قرن نوزدهم به نمایش گذاشته شده است.کاخ ابراهیم پاشا که توسط تاریخ ادعا می شود بزرگتر و باشکوه تر از کاخ توپکاپی است ، شاهد بسیاری از عروسی ها ، اعیاد و جشن ها و همچنین شورش ها و آشفتگی ها بوده است و پس از مرگ این شخص با نام ابراهیم پاشا فراخوانده شده است. در سال 1536این کاخ مورد استفاده پادگان ها ، کاخ سفارتخانه ، دفتر ثبت نام ، خانه باند جانیساری ، کارگاه خیاطی و زندان بوده استاین کاخ که در حوالی چهار حیاط بزرگ داخلی واقع شده است برخلاف بسیاری از بناهای عمرانی عثمانی ، که اکثر آنها چوبی هستند ، از جنس سنگ ساخته شده است ، بنابراین می تواند به امروز برسد و بین سالهای 1966 - 1983 تعمیر شده و دوباره به عنوان جدید متولد شده است. ساختمان موزه آثار ترکی و اسلامی. این بخش که امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد ، تالار بزرگ مراسم کاخ و 2حیاط اطراف آن است که موضوع کلیه مینیاتورهای عثمانی کاخ و جاذبه ها و جداول هنرمندان غربی بوده است.موزه آثار ترکی و اسلامی با دریافت جایزه ویژه هیئت داوران موزه سال مسابقه شورای اروپا در سال 1984 و با جایزه ای که از طرف شورای اروپا - یونسکو به دلیل مطالعات خود در زمینه تربیت کودکان به عشق به میراث فرهنگی اعطا شده است.

بخش فرش:

بخش فرش که ثروتمندترین مجموعه هنر فرش ماشینی را تشکیل می دهد از اهمیت جداگانه ای برخوردار بوده و باعث شده است تا سالهای طولانی معروف شدن این موزه به عنوان "موزه فرش" شناخته شود. این موزه ثروتمندترین مجموعه فرش نه تنها در ترکیه بلکه جهان است. علاوه بر فرشهای نادر سلجوقی Seljuk carpets ، فرشهای نماز prayer rugs و فرشهای با تصویر حیوانات, animal figured carpetsمتعلق به قرن 15th و فرشهای تولید شده در آناتولی بین سده های 15 تا 17 و با نامهای فرش هولبیین Holbein Carpet در غرب با الهام از چهره های هندسی یا نوشته های حاشیه ای با ارزش ترین هستند. مجموعه فرشهای موزه آثار ترکی و اسلامی که با فرشهای ایرانی و قفقازی مشهور شده اند و نمونه معروف فرشهای خطاطی و هنر خوشنویسی ، مرجعی است که آنهایی که تحقیق جدی در مورد هنر فرش در جهان انجام می دهند باید حتما ببینند.

بخش نوشته ها و خوشنویسی دست

قرآن که بخش بزرگی از مجموعه نگارش موزه آثار ترکی و اسلامی را از قرن هفتم تا بیستم تشکیل می دهد از یک منطقه جغرافیایی بزرگ است که اسلام در آن گسترش یافته است.این یکی از مجموعه های نادری است که در آن اموی ، عباسی ، مصر و سوریه ، فاطمی ، ایوبی ، مملوک ، موئول ، ترکمن ، سلجوقی ، تیموری ، صفوی ، کاچر و اصول آناتولی و خلاقیت های خوشنویسی عثمانی را می توان در همه جا مشاهده کرد.در میان نوشتارهای دستی ، به جز قرآن ، کتابهایی وجود دارد (بعضی از آنها با عکس) که درمورد موضوعات مختلف نوشته شده است و اینها هم از نظر سبک نگارش و هم پوشش آنها توجه را جلب می کنند.احکام شاهنشاهی ، ضمانت هایی که دارای امضاهای سلاطین عثمانی هستند ، امضاهای سلطان که هر یک از آنها یک اثر هنری است ، نوشته های مینیاتوری ترکی و ایرانی ، موزه آثار ترکی و اسلامی را به یکی از مهمترین موزه های جهان تبدیل می کنند.

بخش آثار چوبی:

مهمترین قسمت های این مجموعه نمونه هایی از هنر چوب آناتولی قرن 9 - 10 است. علاوه بر قسمت های منحصر به فرد که از سلجوقیان و اصولگرایان آناتولی باقی مانده است ، کارهای مادری مروارید ، عاج ، لاک پشت ، تزئینات چوبی تزئین شده دوره عثمانی ، نمونه های بی نظیری از هنرهای تزئینی ، مواردی از قرآن ، موارد کتابی ، قفسه های زیر شلواری ، بخش های جالب این مجموعه غنی است.

بخش هنر سنگی:

آثار سنگی متعلق به اموی ، عباسی ، مملوک ، سلجوقی ، دوره عثمانی است که برخی از آنها نقوش و برخی از آنها دارای چهره هایی است ، اما همه این آثار دارای نوشته ها در موزه آثار ترکی و اسلامی جمع آوری شده است. نمونه های بی نظیر و نخبه ای از هنر سنگی دوره سلجوقی ، سنگ های قبر که روی آنها صحنه های شکار ، موجودات پری مانند ابوالهول ، گریپون ، اژدها ، کارهای سنگی در اوایل دوره با نوشته های حاشیه ای ، کتیبه هایی که به روش های مختلفی نوشته شده اند و جلوه هایی از هنر خوشنویسی عثمانی هستند. هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت مهم هستند.

بخش سرامیک و شیشه:

در این مجموعه که عمدتاً از آثار سرامیکی یافت شده در کاوش های انجام شده بین سالهای 1908 - 14 ، آثار سامرا ، راکا ، تل هالپ ، کیشان در رده های اول قرار دارند.می توانید مراحل مجموعه هنرهای سرامیکی دوره اوایل - اسلامی را در مجموعه موزه آثار ترکی و اسلامی مشاهده کنید. نمونه های کاشی معرق ، میراب و دیوارهای متعلق به دیوار که متعلق به اصول آناتولی و دوره سلجوقی و تزئینات گچبری کاخ قونیه کالیشاسلان Kılıçaslan است بخش مهم دیگری از مجموعه را تشکیل می دهد. نمونه های کاشی و سرامیک عثمانی با سرامیک های نزدیک به دوره کوتاهیا و Çanakkale به پایان می رسد.این مجموعه شیشه ای با نمونه های هنر شیشه ای اسلامی قرن 9 آغاز می شود و شامل شمع های مملوک قرن پانزدهم ، نمونه های هنر شیشه ای دوره عثمانی است.

بخش هنر فلز:

مجموعه آثار هنری ترکی و اسلامی موزه هنرهای فلزی با شروع از نمونه های منحصر به فرد متعلق به دوره امپراطوری سلجوقی بزرگ و هاون داروسازی ، مجمره ، آفتابه ، آینه و درهم مجموعه مهمی را با درپوش درب مسجد جامع اولو و جلاهای قرن چهاردهم تشکیل می دهد. تزئین شده با صورت های فلکی و سیاره ای است که از جایگاه مهمی در هنر فلز اسلامی برخوردار است.در بین نمونه های هنر فلزی عثمانی که از قرن شانزدهم شروع شده و تا قرن نوزدهم به آن رسیده است ، مجموعه های نقره ای ، برنجی ، توباکی (تزئین شده با سنگ های ارزشمند) قالیچه ها ، شمع ها ، قوطی های گلاب ، مجمرها ، مجموعه های مخزن وجود دارد.

بخش مردم نگاری:

قطعات نگاری جمع آوری شده برای سالهای طولانی ، امکان انتقال موزه آثار ترکی و اسلامی به کاخ ابراهیم پاشا را یافته اند.جوانترین بخش این موزه در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است که شامل فرش - گیلیم است که از مناطق مختلف آناتولی جمع آوری شده است ، تکنیک های نقاشی پشم ، نمونه کارهای هنری بافی و تزئینات ، لباس هایی که در بخش های منطقه ای آنها ، کالاهای خانگی ، هنرهای دستی وجود دارد. سازها وچادرهای عشایری که در مکانهای خاص برای آنها به نمایش گذاشته می شوند.

سخن پایانی:اگر علاقمند به موزه هستید در سفر با تور استانبول از این موزه بازدید نمائید

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران