0/5 - (0امتیاز)
08 آذر 1397 ساعت :19:35 3902

منطقه فاتح استانبول(قسمت اول)

در این مقاله محله فاتح و تفریحاتی که می‌توانید در آن تجربه کنید را معرفی می‌کنیم.

امروزه هر منطقه‌ای از استانبول تبدیل به مکانی گردشگری شده است و دست اندرکاران صنعت گردشگری این کشور به نحو احسنت از پتانسیل بالای آن برای جذب گردشگر استفاده کرده‌اند. اگر به مناطق معروف استانبول نگاه بیاندازیم متوجه خواهیم شد یا بنایی تاریخی یا مرکز خریدی بزرگ در آن وجود دارد یا پارکی عظیم  ساخته‌اند که جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف را در آن برگزار می‌کنند. یکی از این مناطق محبوب که بسیار مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد، محله فاتح است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که محبوب‌ترین مراکز گردشگری ترکیه نظیر مسجد ایاصوفه، مسجد سلیمانیه، بازار بزرگ و موزه باستان شناسی در این محله واقع شده‌اند. در ادامه در مورد تاریخچه این محله، معماری و تفریحات آن صحبت خواهیم کرد.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های که در این محله می‌توانید انجام دهید به قسمت دوم منطقه فاتح استانبول مراجعه نمایید.

چنانچه مایل هستید با سایر جذابیت‌های این شهر آشنا شوید، می‌توانید با بازدید از صفحات  جاذبه‌های گردشگری استانبول، سفرنامه استانبول و راهنمای سفر استانبول سفری در قالب کلمات و تصاویر به دل استانبول زیبا داشته باشید.

خلاصه‌ای از تاریخ منطقه فاتح

محله فاتح استانبول

از منطقه فاتح به عنوان شبه جزیره تاریخی استانبول یاد می‌شود که خود از چندین بخش دیگر تشکیل شده است. در همسایگی این منطقه، محله‌های زیتین بورنو (Zeytin burnu) و ایوپ (Eyup)، دریای مارمارا، تنگه بسفر و گلدن هورن (golden horn) قرار گرفته‌اند. در دوران حکومت یونانیان این محله به عنوان مرکز فرهنگی شهر شناخته می‌شد و نام کانستنتینیپول (Consetentinipol) را بر آن نهاده بودند. پس از فتح قسطنطنیه توسط سلطان محمت در سال 1453، این شهر به عنوان پایتخت جدید امپراطوری عثمانی شناخته شد و دوره‌ی جدیدی در تاریخ پر فراز و نشیب آن شکل گرفت. پس از گذشت 10 سال از فتح این شهر اقدام به ساخت مسجد فاتح در این محله نمودند و کم کم به یکی از مهم‌ترین محلات شهر استانبول تبدیل شد و امروزه نیز به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین محله استانبول شناخته می‌شود.

معماری منطقه فاتح

محله فاتح به سبک معماری یونانی و یهودی ساخته شده است. این بافت سنتی و قدیمی را هنوز می‌توانید در محله بالات مشاهده کنید، جایی که انرژی وصف ناشدنی در کوچه‌های باریک و تراس‌های کوچک خانه‌ها جریان دارد و همیشه بچه‌ها را در حال بازی کردن خواهید یافت. بسیاری محله بالات را بهشت گمشده‌ی استانبول می‌دانند و اغلب هنرمندان آن را برای انجام پروژه‌های هنری خود نظیر نقاشی‌های دیواری و عکاسی انتخاب می‌کنند. نکته جالب دیگر در مورد محله فاتح این است که جز آثار به ثبت رسیده‌ی یونیسکو است و این سازمان ترمیم بسیاری از خانههای آن را انجام داده، به طوری که در ساختار تاریخی آن‌ها هیچ تغییری ایجاد نشده است.‌ اما در اقدامی عجیب دولت ترکیه محله بالات را در لیست مناطق در حال توسعه حمل و نقل شهر قرار داده است که این اقدام به هیچ وجه خوشایند دوستداران آثار باستانی نیست.

فعالیت‌های که می‌توانید در محله فاتح انجام دهید.

بازدید از مسجد فاتح

مسجد فاتح در محله فاتح

همانطور که گفته شد، مسجدی به نام فاتح توسط سلطان محمت در بین سال‌های 1462 تا 1470 در این محله ساخته شد. این مسجد بر فراز بلندترین تپه شهر که محل دفن امپراطورهای رومی بود، ساخته شد. اما متاسفانه ساختمان مسجد به دلیل زلزله‌هایی که در این شهر اتفاق افتادند به کلی نابود شد و ساختمان امروزی آن طی سالیان بعدی و با الهام از معماری باروک بنا شده است. همچنین مقبره سلطان محمد درست در  قسمت پشت ساختمان مسجد قرار گرفته است.

دنیای کتاب‌های منطقه فاتح

از سالیان دور یکی از قدیمی‌ترین محفل‌های روشنفکران و نویسندگان در این محله بوده است و اکنون نیز همان سنت حفظ شده و در جوار مسجد تاریخی بایزید بازاری وجود دارد که در آن انواع کتاب‌های دسته دوم، نقشه‌های تاریخی، متون باستانی و دیگر اقلام نایاب به فروش می‌رسند.

اگر تصمیم گرفته‌اید که به استانبول سفر کنید، می‌توانید با مراجعه به صفحه  قیمت تور استانبول در سایت توریاب تورهای مختلف را با هم مقایسه و با خیال راحت برای سفر خود برنامه ریزی کنید.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران