0/5 - (0امتیاز)
01 شهریور 1398 ساعت :16:16 1535

آب انبار پنج بادگیر کیش(معماری کهن جزیره)

آب‌انبار پنج بادگیر یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی واقع در جزیره‌ زیبای کیش است که درشمال جزیره واقع شده است.

جزیره‌ کیش، جزیره‌ ای خوش‌آب و هوا و زیبا در میان آب‌های خلیج فارس است که از گذشته‌های دور تا به امروز، همواره محل زندگی و تجارت و حیات مردم سرزمین پارس و محل کسب و درآمد مردمان کشورهای همسایه بوده است. جزیره‌ ای زیبا و سرسبز با طبیعتی دلنشین که امروزه علاوه بر اینکه یک مرکز تجاری بسیار مهم در خاورمیانه به شمار می‌آید، بلکه یک مکان توریستی بسیار پرطرفدار و جذاب هم برای مردم ایران و سایر کشورها است. اگر به این جزیره‌ی زیبا سفر کرده باشید، قطعا از محیط طبیعی آن مانند دریای نیلی رنگ و ساحل پاکیزه و آسمان آبی رنگ و همیشه روشنش لذت برده اید. یکی از عللی که این جزیره را برای گردشگران تور کیش به یک مکان رویایی و فوق‌العاده تبدیل کرده است، تلاقی طبیعت و تکنولوژی و سنت است. در این جزیره بافت‌های سنتی ارزشمند همچون شهر زیرزمینی کاریز حفظ و مرمت شده و برای بازدید گردشگران جزیره در کنار امکاناتی برای بازدید از طبیعت و همچنین استفاده از خدمات به روز و مدرن جزیره، مورد استفاده واقع شده است. امروز قصد داریم شما را با یک جذابیت دیگر از این جزیره که نشان دهنده‌ی قدمت تاریخی آن است آشنا کنیم

آب انبار پنج بادگیر کیش

آب انبار پنج بادگیر کیش در سال  هزار و سیصد و هفتاد و دو خورشیدی، در محل یک آب‌انبار باستانی که به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی بنا شده بود، ساخته شد. بنابراین، این آب انبار در واقع گونه‌ی مرمت شده‌ یک آب انبار قدیمی و باستانی است که به منظور حفظ آن ساخته شده است. این آب‌انبار از دو گنبد و پنج بادگیر ساخته شده است و شیوه معماری آن شبیه به سبک معماری قدیمی یزد صورت گرفته است. در شهر یزد نیز دقیقا چنین آب انباری وجود دارد. احداث بادگیرها در این آب انبار،همانطور که در معماری بناهای قدیمی و آب انبارهای یزد ساخته شده است، برای خنک نمودن فضای داخلی بنا بوده است.در بالای ورودی آب‌انبار پنج بادگیر کیش، روزنه‌ها و حفره‌های متعددی ایجاد شده که به جهت متعادل ساختن و جریان گرفتن هوای داخل آب‌انبار در فصول گرم سال طراحی و ساخته شده است. این روزنه‌ها و حفره‌ها به بادگیرها در خنک کردن و تعدیل هوا در فضای داخلی آب‌انبار و  خنک نگه داشتن آب موجود در مخزن این آب انبار کمک می‌کردند. البته امروزه در حال حاضر به دلیل آن که دیگر آبی در آب‌انبار وجود ندارد، این خنکی تنها در هوای آب‌انبار احساس می‌شود. بر روی گنبدهای آب‌انبار نیز چند روزنه و حفره منظور شده که عمل تهویه هوا در فضای آب‌انبار را انجام می‌دهند. به خاطر موقعیت آب و هوایی ایران و کم باران بودن این اقلیم، ایرانیان در گذشته‌های دور برای ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز خود، اقدام به ساخت آب‌انبارو همچنین قنات می‌کردند که امروزه نیز می‌توان بقایای این بناهای ارزشمند را که نشان دهنده‌ی قدرت ایرانیان در شیوه‌های معماری و غلبه به مشکلات محیطی و سازگاری با اقلیم است را در اکثر شهرهای ایران به ویژه نواحی مرکزی و جنوبی کشورمان مشاهده کرد. امروزه در جزیره‌ی کیش به علت از بین رفتن این آب‌انبارها و نیز وجود امکانات و تکنولوژی‌های مفید و ساده تر، از دستگاه‌های مختلفی برای زخیره و شیرین کردن آب استفاده می‌شود و آب‌انبارهای به جا مانده تنها جنبه‌ی تاریخی و زیبایی دارند. بازدید از این آب انبار و بادگیر زیبا در جزیره‌ی کیش، برای گردشگران تور کیش به ویژه علاقمندان به تاریخ این سرزمین و افرادی که دوست دارند با معماری کهن ایرانی آشنا شوند، گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

آدرس آب انبار پنج بادگیر کیش

آب انبار پنج بادگیر کیش در نزدیکی مجموعه‌ی درخت سبز جزیره کیش واقع شده و علاقمندان می‌توانند با تاکسی و یا دوچرخه به دیدن این آب انبار بیایند.

جاذبه‌های دیدنی کیش را می‌توان از نزدیک دید و لمس کرد. البته برخلاف تصور اکثر مردم، سفر به جزیره‌ کیش می‌تواند یک سفر ارزان و مقرون به صرفه نیز باشد. شما با مراجعه به صفحه‌ی تور لحظه آخری کیش می‌توانید از قیمت‌های ارزان این تور‌ها اطلاع یابید و تور دلخواه خود را با قمیتی بسیار پایین تر از آنچه که تصور می‌کردید انتخاب کنید و یک سفر هیجان انگیز و لذت بخش و برنامه‌ ریزی شده را در پیش رو داشته باشید.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران