0/5 - (0امتیاز)
09 مهر 1398 ساعت :12:55 1289

هنر زیبای حناکاری، جلوه‌ی فرهنگی جزیره کیش

آشنایی با هنر دیرینه حناکاری در کیش که مخصوص بانوان جزیره است.

هنگامی که به جزیره‌ی زیبای کیش در میان آب‌های خروشان و زیبای خلیج فارس سفر می‌کنید، با دنیایی از رنگ و شکل و هنر و فرهنگ روبرو می‌شوید. چیزی که در تمام نقاط ایران زمین برای گردشگران و مسافران قابل مشاهده است اما در جزیره‌ی کیش، جلوه و رنگ و شکلی متفاوت با سایر مکان‌ها و دیارها دارد. هنر مردمانی اصیل و خوش ذوق، با اندیشه‌ای پاک و پر از رنگ. با اینکه جزیره‌ی کیش، یک جزیره‌ی بسیار مدرن و پیشرفته از نظر تکنولوژی و خدمات گردشگری و توریستی به حساب می‌آید، اما همچنان در گوشه و کنار این جزیره، شما می‌توانید هنر دست زنان و مردانی را ببینید که فرهنگ و ذوق گذشتگان را با خود به روزگار ما آورده اند. هنری که قدمتی هزاران ساله دارد و زیبایی‌اش چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.در طول سفر به جزیره‌ی کیش، حتما در مکان‌های مختلفی که بافت سنتی دارند، همچون بازار عرب‌ها، زنانی را می‌بینید که مشغول خلق نقش و نگارهای زیبا و پیچ در پیج و عجیب بر روی دست زنان و دختران هنردوست هستند. این هنر زیبا و ارزشمند "حنا کاری" نام  دارد

گیاه حنا

حنا درختچه‌ای است که در اقلیم گرم و خشک می‌روید.‌ این گیاه، خواص درمانی فراوانی دارد و از دیرباز، مورد توجه مردمان مشرق زمین به ویژه ایران، هند، مصر، آفریقا و سایر کشورها با زیست بوم گرم و خشک بوده است. این گیاه، از دیرباز در ایران و هند و مصر برای رنگ آمیزی پارچه و دیگر چیزها مورد استفاده قرار گرفت، اما به غیر از همه‌ی استفاده‌های حنا، از این گیاه برای خلق نقش‌های بسیار زیبا بر روی بدن استفاده می‌شود.

هنری مخصوص زنان

نقش‌بندی با استفاده از پودر گیاه حنا، هنری دیرینه‌ است که از دیرباز، در میان زنان سرزمین هندوستان و پاکستان رواج داشته است و به صورت یک آرایش و زینت همیشگی و لازم برای هر زن شناخته می‌شده است‌. در میان مردمان ایران زمین هم این هنر وجود داشته است. به ویژه زنان ساکن شهرهای جنوبی ایران زمین. این هنر فاخر و ماندگار چیزی است که در طول تاریخ، نه تنها از اوج و فخر خود فرو نیفتاده است، بلکه به طرفداران این هنر زیبا افزوده شده است و شما در طول سفر با تور کیش به این جزیره، در گوشه و کنار آن زنانی را خواهید دید که به نقش‌بندی با حنا مشغول هستند. این هنر بر روی بخش‌های مختلف بدن به ویژه دست‌ها پیاده می‌شود و به غیر از جنبه‌ی درمانی شگفت انگیز آن برای پوست، به زیبایی و ظرافت دستان بانوان می‌افزاید. رنگ نارنجی، قهو‌ه‌ای حنا، هارمونی و هماهنگی خاصی با پوشش رنگارنگ و چشم نواز زنان جنوب ایران دارد. به همین دلیل است که وقتی در میان بافت سنتی جزیره گشت و گذار می‌کنید، دنیایی از رنگ و نقش و طرح می‌بینید که بیش از هرچیز، روح نواز‌ است.هنر نقش‌بندی با حنا، در سرزمین هند و پاکستان، در مراسمات مذهبی و نیز در آیین‌های جشن و عروسی، بسیار مورد استفاده‌ی زنان بوده است. به ویژه که دست و پای عروس را با حنا زینت می‌بخشیده اند و ظرافت او را دوچندان می‌کرده اند. در ایران زمین هم، حناکاری برای زینت و زیور عروس به کار می‌رفته است و امروزه همچنان موقعیت خود را در میان ایرانیان حفظ کرده است.در جزیره‌ی زیبای کیش، شما می‌توانید در بسیاری از سواحل، مراکز خرید، بازارهای سنتی و کشتی‌های تفریحی، با درخواست از بانوانی که مشغول حناکاری هستند، نقوش زیبایی را روی بدن‌ و دستان خود ثبت کنید. ماندگاری حنا تقریبا بین بیست و پنج تا سی روز است، پس نگرانی از بابت پاک نشدن آن نداشته باشید. حناکاری در جنوب ایران به چند سبک مختلف از جمله عربی، هندی، ایرانی، بته جقه، گل، و بسیاری طرح‌ها و نقش‌های متنوع دیگر خلق می‌شود.حناکاری در جزیره کیش می‌تواند یکی از بهترین یادگاری‌هایی باشد که از جزیره‌ی کیش خواهید داشت.

سفر به جزیره‌ی زیبای کیش، هر لحظه‌اش پر از شگفتی و زیبایی است‌‌. اگر شما هم دوست دارید به این جزیره زیبا سفر کنید، نگران قیمت بالا و هزینه‌های گران سفر خود و نیز برنامه ریزی برای مدت اقامت خود در جزیره نباشید. کافیست به صفحه‌ی تور لحظه آخری کیش سری بزنید و با مشاهده‌ی لیست قیمت‌ها و شرایط این تورها، تور دلخواه و مناسب خود را پیدا کنید و خود را به یک سفر لذت‌بخش و هیجان انگیز دعوت کنید.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران