0/5 - (0امتیاز)
04 آبان 1398 ساعت :08:42 1703

آشتاراک ارمنستان(شهری در دشت آرارات)

 آشتاراک ارمنستان از شهرهای تاریخی و قدیمی این شهر است که موقعیت جغرافیایی مناسب، مکان های تاریخی بسیار و امکانات حمل و نقل لازم را دارد.

مختصات جغرافیایی آشتاراک ارمنستان

آشتاراک (به ارمنی: Աշտարակ) یک شهرک در ارمنستان است که در شمال آشتاراک، مرکز استان آراگاتسوتن واقع شده است. جمعیت  آن  ۱۹٬۶۱۵ نفر است. آشتاراک ۷٫۵ کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر در غرب ساحل رود کاساغ، ۱۳ کیلومتری جنوب غربی پایتخت و در ارتفاع ۱٬۱۱۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. این منطقه توسط کوه آراگاتس از سمت جنوب و مرکز و دشت آرارات از سمت شمال احاطه شده است.

تاریخچه آشتاراک ارمنستان

در تاریخ آمده است که نام آشتاراک کلمه ای ارمنی به معنای برج یا قلعه است. آشتاراک همچنین به الهه باروری آشوری اشاره دارد اما با این وجود نظریه های مختلفی در این زمینه وجود دارد. آشتاراک مرکز استان آراگاتسوتن ارمنستان و یکی از کهن ترین  شهرهای آن است و دارای یادبودهای تاریخی و معماری است طوریکه می‌توان از آن به عنوان شاهکار معماری یاد کرد. در سده ۹ میلادی برای اولین بار از این شهر نام برده شد اما ظاهرا  روستایی به این نام  در دوران باستان وجود داشته و نام آن برگرفته از نام خدای اورارتویی ایشتار است.آشتاراک ارمنستان با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسبی که داشت در ابتدا به عنوان شهرک ساخته شد و تا نیمه دوم قرن بیستم قبل از به رسمیت شناخته شدن به عنوان شهر و میزبانی انستیتوی فیزیك آكادمی علوم ارمنستان، وجهه رسمی نداشت. این شهر ظاهرا شبیه مرکز استان نیست و شهری آرام و خالی از دود و دم ماشین است. سفر به این شهر فرصت خوبی برای فرار از شلوغی ایروان است. بسیاری از گردشگران تور لحظه آخری ارمنستان مشتاق این فضای آرام و دیدنی هستند و این شهر از گزینه های انتخابی آنها برای سفر است.

خصوصیات  اقتصادی شهر آشتاراک ارمنستان

آشتاراک یکی از مهمترین قطب‌های اقتصادی جمهوری ارمنستان محسوب می‌شود. تولیدات غذایی، لبنی و نوشیدنی و به طور عمده تولیدات داخلی و انگور از جمله منابع اقتصادی این شهر است.

پیشینه فرهنگی آشتاراک ارمنستان

خانه-موزه پرژ پروشیان، رمان‌نویس مشهور ارمنی در سال ۱۹۴۸ میلادی در خانه مسکونی پروشیان در آشتاراک افتتاح شد. این مکان آخرین بار در سال ۲۰۰۸ مرمت شده است. از نظر اجتماعی مردم آشتاراک مردمی شاعرپیشه و خوشرو هستند و نویسندگان و سرایندگان و بزرگان زیادی از این دیار سر برتافته اند. آشتاراک یکی از برترین جاذبه های توریستی ارمنستان محسوب می شود و سه کلیسا دارد که بسیار کهن، دارای ارزش تاریخی و دیدنی هستند و بسیاری از گردشگران تور ارزان ارمنستان از آن دیدن می کنند.   

جاذبه ها و مکان های دیدنی شهر آشتاراک

 از مکان های دیدنی شهر آشتاراک، پلی به نام پل کاساخ است که ساخت آن به قرن ١٧ میلادی برمی گردد.  این پل بر روی رود کاساخ بنا شده است. در تاریخ گفته شده خواجه گریگور از تاجران ثروتمند کاناکر، سازنده این پل بوده است. از دیگر جاذبه های این شهر می توان به کلیسای ساغموساوانک، کلیسای کرموروور، کلیسای سنت سرکسیس و آثار تاریخی آفتامیراشاره کرد.   

وسایط حمل و نقل

یکی از راه های رفتن به شهر آشتاراک، استفاده از مینی بوس های شماره 502 و  503  است که از ایستگاه اتوبوس ایروان خارج می شوند و در میدان هارپارک آشتاراک توقف می کنند. قیمت بلیط سوارشدن به آنها 250 دلار است. اتوبوس های دیگر مثل اتوبوس های وانادور از کنار شهر عبور نمی کنند و از شمال عبور می کنند.اگر تاکسی را انتخاب کنید، باید از ایروان تاکسی بگیرید که قیمت آن برای رفتن تا شهر آشتاراک،  2200 تا 2500 درام ارمنستان است. مسیر جاده ایروان به آستاراک از طریق بزرگراه M1 (جاده 4 لاینه)، یکی از بهترین مسیر های انتخابی برای سفر به این شهر است. مسیر دیگر جاده اچمیادزین  (17 کیلومتری) است که مسیر کاملا مناسبی برای دیدن از این دو شهر است، البته اگر بخواهید در یک روز از آنها دیدن کنید. بسیاری از گردشگران تور ارمنستان با استفاده از این امکانات خیلی راحت تر به این شهر می رسند.

رستوران ها و غذاخوری های محبوب شهر آشتاراک

  • "پاسکال و دیوداتو" واقع درخیابان ابوویان (درست در ورودی مجتمع کارماورور). یکی از معدود گزینه های مناسب برای صرف غذاست. از ویژگی های این رستوران استفاده از ظروف سنتی ارمنی، سرو دسر و اسپرسوست.
  • دی زور یکی از رستوران های این شهر است که ارزش صرف غذا را دارد و قیمت های آن مناسب است.
  • رستوران پیروزهوک یکی دیگر از این رستوران هاست که در خیابان آرام منوکیان واقع شده و نزدیک ایستگاه اتوبوس و غذاهای ساده ای در آن سرو می شود.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران