0/5 - (0امتیاز)
08 اسفند 1398 ساعت :11:40 2432

بسته شدن مرزهای ایران و ارمنستان و به تعلیق درآمدن آن

 ارمنستان با اشاره به لزوم محافظت از  ویروس جدید که باعث کشته شدن حداقل 12 نفر در ایران شده است، روز دوشنبه بخش از مرزهای خود با ایران را بسته و پروازها بین دو کشور همسایه را به مدت دو هفته به حالت تعلیق درآورد.

مرزهای ایران شریک تجاری ارمنستان بسته شد

 ایران یکی از شرکای تجاری اصلی ارمنستان و یکی از دو مجرای حمل و نقل کشور به خارج از کشور است. اما ارمنستان به دنبال شیوع  ویروس کرونا در آن کشور و شرایط اضطراری پیش آمده، مرز خود را با ایران را برای مسافران تور ارمنستان بسته است، در حالی که جمهوری آذربایجان تصمیم گرفت مرز جنوبی خود را فعلاً باز نگه دارد. بنابراین، جمهوری آذربایجان تنها کشور همسایه ایران است که هنوز مرز خود را با این کشور بسته نشده است.

اندکی پس از گزارش اولین پرونده های کروناویروس در هفته گذشته، دولت ارمنستان با تماس هایی برای بستن مرزهای ایران روبرو شد. وزیر بهداشت، آرسن توروسین، علناً روز گذشته در روز یکشنبه، علناً نسبت به چنین اقدامی اعتراض نکرد. با این وجود، پاشینیان بعداً در همان روز اعلام کرد که مقامات ارمنستان سفر بین دو کشور را به حالت تعلیق در می آورند.

در روزهای اخیر، ده ها مورد از ویروس کرونا در ایران گزارش شده است. از 24 فوریه،  آنها در مجموع مورد فوت شده و 43 مورد مبتلا شده داشته اند. در واکنش به این موضوع، افغانستان،  پاکستان،  عراق و ترکیه همه مرزهای خود را با ایران بسته اند.

نشست های خبری مقامات دولتی ارمنستان

ارمنستان به مدت دو هفته مرز زمینی خود با ایران را بست و اقدامات دیگری را برای جلوگیری از بروز این بیماری در این کشور انجام داد.  نخست وزیر، نیكل پاشینیان، پس از جلسه 24 ژانویه یك كمیته دولت موقت برای مقابله با كرونا تشکیل داد و نتایج آن را  را در فیسبوک اعلام کرد: "مرزهای زمینی با ایران را به مدت دو هفته ببندید. محدودیت های جزئی در مرزهای هوایی اعمال کنید. حمل و نقل باری را بدون محدودیت و با کنترل ویژه برای رانندگان انجام دهید. به شهروندان ارمنستان و ایران اجازه دهید تا به وطن خود بازگردند. "

نخست وزیر نیکول پاشینیان تصمیم خود را در جلسه کمیسیون بین سازمانی جهت انجام اقدامات پیشگیرانه دولت ارمنستان علیه ویروس کشنده اعلام کرد. وی اظهار داشت كه این موضوع در مورد ترافیك حمل و نقل باری  از طریق مرز ارمنستان و ایران صدق نمی كند. پاشینیان گفت: "محموله های باری بدون محدودیت حمل می شوند." وی ادامه داد: "هیچ محدودیتی برای بازگشت شهروندان [به کشورهایشان] وجود نخواهد داشت." وی گفت: "ما در مورد شهروندان ایرانی که در حال حاضر در ارمنستان هستند و شهروندان ارمنستان که هم اکنون در ایران هستند، صحبت می کنیم. آنها می توانند  به وطن خود برگردند. " پاشینیان همچنین گفت که دولت محدودیت های سفر را دو هفته بعد بررسی خواهد کرد.

 ظاهرا آرامش ایجاد شده به این دلیل است که تمام حمل و نقل بین دو کشور به حالت تعلیق در آمد. ارمنستان همچنین خدمات کنسولی در سفارت خود در تهران را به حالت تعلیق درآورد و از شهروندان خواست تا در صورت لزوم به ایران نروند.

مانند همه جا، شیوع ویروس باعث وحشت شده است و آرسن توروسیان وزیر بهداشت در ویدئویی در 23 فوریه در فیس بوک برای آرام کردن ارامنه چنین گفت: " در مورد ایران، اتخاذ یک رویکرد هماهنگ با گرجستان بسیار مهم است چون عنوان بسیاری از سفرهای ایرانیان به گرجستان و مسافرت های باری به گرجستان از طریق ارمنستان صورت می گیرد." . در همین حال، در جمهوری آذربایجان، از 24 فوریه مرزها باز بود، هرچند که  بازرسی های بهداشتی و فزاینده ای صورت می گرفت.

تعطیلات بهاری، بدون سفر به کشورهای شمال ایران

ناهید باگیروف، رئیس اتحادیه جهانگردی آذربایجان، به سایت خبری محلی گفت: "شیوع این ویروس در ایران بدین معنی است که زمان آن رسیده است که زنگ خطر به صدا در آید." ایران مستقیماً با آذربایجان هم مرز است. تعداد زیادی از ایرانیان بطور منظم از تعطیلات بهاری نوروز، به طور مرتب به جمهوری آذربایجان سفر می کنند، به ویژه قبل از تعطیلات نوروزی تعطیلات بهاری  که در تاریخ 21 مارس می افتد.

در واقع، هر سه کشور قفقاز جنوبی در ایام نوروز، از جمله مقاصد گردشگری محبوب برای ایرانیان محسوب می شود. اما امسال این تعطیلات، بی خطر نخواهد گذشت. گرجستان در حالی که مرز زمینی با ایران ندارد، پروازهای مستقیم به این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران

  • avatar
    مسعود
    سال۹۳رفتیم. عالی بود. اکثرا روسها بودن.