0/5 - (0امتیاز)
13 مرداد 1398 ساعت :08:25 2057

ساختمان اپرای ایروان(مهد فرهنگ و هنر ارمنستان)

ساختمان اپرای ایروان ارمنستان تلفیق کنسرت،تئاتر،باله

امروز قصد داریم یکی از ده سالن برتر اپرا و تئاتر جهان را خدمت شما معرفی کنیم. بنایی که قدرت هنر ارمنستان را به رخ می­کشد. این بنا در واقع همان خانه اپرا و باله ارمنستان است این بنا در سال 1933 توسط معمار مشهور ارمنی الکساندر تامانیان معماری و افتتاح گردید و همه ساله میزبان بازدید کنندگان داخلی و توریست های بیشماری می­باشد که علاقه به هنر در خون آن ها موج می­زند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این مکان هنری آن است که در یک بنای واحد، دو سالن با سقفی مشترک تعبیه شده اند که از کیفیت آکوستیک هیچ یک از سالن ها نمی­کاهد.  این تالار زیبا از دو سالن غربی و شرقی تشکیل یافته که سالن غربی آن مختص به سمفونی و ارکست و سالن بخش شرقی آن مختص به باله و اپرا می­باشد. طراحی منحصر به فرد این سالن توسط تامانیان منجر به این شد که وی در سال 1936 جایزه بهترین معماری ساختمانی را ازآن خود کند.

تاریخچه ای کوتاه از خانه اپرای ارمنستان

تاریخ ساخت نخستین خانه اپرای بین المللی کشور ارمنستان به حدود قرن چهارم میلادی باز می­گردد. در آن زمان ارمنستان در جست و جوی آزادی خویش بود و هنر مجالی برای بروز در قلب مردم ارمنستان یافته بود و نیاز به یک مرکز فرهنگی قدرتمند و پایدار مانند یک سالن اپرا و تئاتر Yerevan Opera Theatre در ارمنستان حس می­شد. هنرمندان و استقلال طلبان ارمنستان در آن پیگیر ساخت خانه ای ملی برای اپرا بودند تا بتوانند بهتر و قوی تر از قبل ارزش های هنری خود را در فرهنگ مردم ارمنستان نهادینه کنند سرانجام، همانطور که پیشتر ذکر شد،خانه ملی اپرای ارمنستان به سال 1933 افتتاح گردید که با معماری با شکوه و ساختار کم­نظیر خود، مجالی را برای هنرنمایی در اختیار هنرمندان و فرهیختگان ارمنی و جهانی قرار داد.این تالار اپرای زیبا شامل دو سالن شرقی و غربی می­باشد که سالن شرقی آن ملقب به "سالن باله و اپرا ملی ارمنستان" و سالن غربی آن ملقب به "سالن کنسرت و سمفونی خاچاتوریان" می­باشند که به زیبایی هرچه تمام تر مکمل یکدیگر بوده و خانه اپرای ایروان ارمنستان را تشکیل می­دهند. همچنین شایان ذکر است که دومین فاز معماری این بنا به سال 1940 میلادی باز می­گردد، هنگامی که با از دنیا رفتن معمار این بنا، پسر وی تا سال 1953 کار بازسازی و تکمیل این بنا را در پیش گرفت.

میدان آزادی...

در جلوی این ساختمان، منطقه ای به نام میدان آزادی واقع شده است که می توانید دو مجسمه زیبا را آنجا مشاهده کنید. نخستین مجسمه شاعر بزرگ ارمنی، یوهانس تومانیان، دومین مجسمه الكساندر اسپنداریان است. این میدان مکان مورد علاقه همه ارامنه است زیرا این ساختمان نه تنها یک مرکز فرهنگی بلکه یک بنای معماری است که توجه هرکسی را به خود جلب می کند.

نخستین اپراهایی که در خانه اپرای ایروان اجرا شد...

این تئاتر به طور رسمی در 20 ژانویه 1933 افتتاح شد. خیلی زود پس از آن، گروه باله تأسیس شد.اولین اپرا که در آنجا اجرا شد آلماست بود، تنها اپرا با آهنگسازی الکساندر اسپندیاریان. پیشینه این اپرا به شرح زیر است: این اپرا به دلیل رودررو شدن اسپندیاریان و محبوب ترین شاعر و نویسنده ارمنی، هوهانس تومانیان ایجاد شد. این اتفاق در سال 1916 رخ داد. تومانیان سه شعر او "انوش" ، "پروانا" و "محاصره قلعه تمبوک" را به عنوان مضامین یک اپرای ملی ارمنی ارائه کرد. اسپندیاریان به ویژه آخرین مورد را دوست داشت و عمیقاً از زیبایی آن تحت تاثیر قرار گرفت. به ویژه صحنه های  اسپندیاریان در صحنه ضیافت و آلماست در تاج و تخت بسیار جالب و درخور توجه بودند.اسپندیاریان، با ماهیت روسی-ارمنی خود ، تحصیل در موسیقی عامیانه ارمنی را آغاز کرد. همانطور که بعداً  این آهنگساز برجسته اقرار کرد، او بخش اعظم قطعه های اپرا را بر اساس موسیقی نیکوآگایوس تیگریان آهنگسازی کرد. کتاب این قطعه ها نیز توسط تومانیان نوشته می شد اما به دلیل کار بیش از حد مجبور شد از این کار دست بکشد. پس از این دوره، اسپندیاریان شروع به کار روی اپرا کرد. آهنگ آواز در سال 1923 به پایان رسید. این آهنگساز تا زمان مرگش روی ساز و اپراکار کرد. با این وجود، او نتوانسته است سازهای چهارمین اثرش را تکمیل کند. در سال 1938 این تئاتر به نام الكساندر اسپندیاریان نامگذاری شد.

چند نکته برای گردشگران تور ایروان

- بلیط اپرا و نیز اطلاعات کنسرت ها، تئاترها وجزئیات اجراها را می­توانید به صورت اینترنتی تهیه نمایید و یا اینکه برای تهیه بلیط و اطلاع از زمان اجراها می­توانید به صورت حضوری به دفتر بلیط فروشی که در سمت چپ خانه اپرا قرار دارد مراجعه کنید و آن را بصورت حضوری تهیه نمایید. براساس استانداردهای غربی بلیط ها ارزان هستند اما در ابتدا ارزان ترین آنها به فروش می رسد.

-قبل از شروع برنامه ها ترجیحا درباره آن ها کمی مطالعه نمایید تا بتوانید در طی اجرای برنامه لذت بیشتری از آن ببرید.

-در نزدیکی های این مکان هیچ بار و کافه بخصوصی وجود ندارد، بنابراین بهتر است نوشیدنی همراه خود بیاورید.

برای بازدید از این خانه اپرا و تئاتر می­توانید از طریق تور ارمنستان یا تور ارزان ارمنستان و تور لحظه آخری ارمنستان اقدام نمایید. این فرصت استثنایی را از دست ندهید!

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران

  • avatar
    پژمان
    هتل معمولی هست البته خوب قیمتش هم پایین هست
  • avatar
    ناهید
    هتل معمولی رو به پایینه