0/5 - (0امتیاز)
19 مرداد 1398 ساعت :07:05 2874

دهکده باستانی خندزورسک ارمنستان(دره و روستای سیب)

یک دهکده باستانی و غارهای زیبایی حک شده کاملاً مطابق با دره ، سنگ فرشهای سنگی اعجاب انگیز و پلی معلق که در طی سفر بدانجا می­توانید تجربیات فراموش نشدنی بسیاری را به دست آورید.

دهکده باستانی خندزورسک یکی از مکان­های زیبا در ارمنستان است که با اسرار و رازهای زیادی همراه است. نام "Khndzoresk" در ارمنی به عنوان "سیب" ترجمه شده است. غارهای باستانی بسیاری در سرتاسر قلمرو این روستای زیبا وجود دارند. علاوه بر غارهای بی شمار، این دهکده همچنین به وجود بناهای معماری مانند کلیسای سنت هریپسیم، کلیسای سنت تادوس و همچنین یک پل معلق که دو طرف این دره را وصل می کند، مشهور است. برای سفر به این دهکده زیبا و منحصر به فرد می­توانید از طریق تور ارمنستان و تور ایروان اقدام نمایید.

خندزورسک کجاست؟ Old Khndzoresk - Swinging Bridge

خندزورسک یک دهکده و اجتماع روستایی زیبا در جنوب شرقی کشور ارمنستان، در استان سونیک است. این روستا در سمت راست بزرگراه است پاناوان و در دامنه های شیب دار خورزور (به ارمنی: دره عمیق) واقع شده است که انام خود را طبق سنت از آن جا به ارث برده است. با عبور از پلی معلق و زیبا در ورودی روستا، جاده به سمت شهرهای لاچین و استپانکرت ادامه می یابد. خندزورسک جدید (منطقه سکونی فعلی) در دهه 1950 ساخته شد. این دهکده در 1580 متر از سطح دریا واقع شده است و 6772 هکتار را اشغال می کند. خدمات ملی آماری جمهوری ارمنستان تعداد جمعیت این دهکده را 2260 نفر در سال 2010 اعلام کرد که این تعداد در سرشماری سال 2001، برابر با 1.992 نفر بود.غارهایی که بسیاری از آنها توسط مردان حک شده اند ، نه تنها به عنوان مسکن بلکه به عنوان یک پناهگاه (پایگاه نظامی) مورد استفاده قرار می گرفتند. به گفته یك كاتولیس ارمنی ، خانه ها در فاصله 20 تا 30 متری یكدیگر قرار داشتند و ساكنان مجبور بودند به كمك طناب ها بالا و پایین بروند. سقف هر خانه غار نوعی باغ بود برای دیگری که جلوه ای از آپارتمان ها به وجود می آورد. با 1800 خانه و هفت مدرسه عملکردی Old Old Khndzoresk بزرگترین روستای ارمنستان شرقی بود.

تاریخچه خندزورسک:

خندزورسک قدیم در هر دو سمت دامنه کوه، به زیبایی گسترش یافته است. این دامنه ها هیچ زمین مسطحی که برای ساخت خانه ها لازم است را نداشتند و به همین دلیل مردم این منطقه در دوران های ماقبل، از غارهای طبیعی ساخته شده در این شیب ها به عنوان سکونت استفاده می کردند. بسیاری از این خانه ها از سطح زمین 20 تا 30 متر ارتفاع داشتند و یکی بر دیگری سوار شده بودند به طوری که سقف یک خانه کف دیگری بود. این سکونتگاه های غار مانند قدمتی به اندازه قرن ها دارند و به نظر می رسد خود شهر غاری قدمتی بیش از 1000 سال دارد. در خندزورسک قدیمی 4 کلیسا وجود داشت: سنت هریپسیم، سنت تادئوس، کلیسای آنات (صحرا) و کلیسای قدیمی. در این دهکده باستانی، در قبرستان قدیمی  در زیر یک صفحه بازالت حاشیه نویسی شده، مكیتار اسپارپت، قهرمان ملت ارمنی از ربع اول قرن هجدهم، كه علیه مهاجمان پارسی و ترکیه جنگید، دفن شده است. خندزورسک قدیم یک اثر تاریخی محسوب می­شود و تحت حمایت دولت است. برای سفر به این دهکده زیبا با قیمتی مناسب با تور ارزان ارمنستان  با ما همسفر شوید!

چگونه می­توان از ایروان به دهکده غاری خندزورسک سفر کرد؟

زیرساخت حمل و نقل تثبیت شده ارمنستان در شهر ایروان اجازه می دهد تا با یک ماشین شخصی و یا با کمک شرکت­های مختلف مسافرتی که گشت و گذارهای منظم و سفرهای روزانه را به مناطق توریستی مختلف کشور ارائه می دهند، به روستای غاری خندزورسک برسید. با توجه به موقعیت جغرافیایی دهکده خندزورسک، این سفر طولانی به نظر نمی رسد.

آب و هوای دهکده چگونه است؟

فصل های گرم در ارمنستان به دلیل شرایط آب و هوای مطبوع برای مدت طولانی ادامه دارد. روزهای گرم در ارمنستان از ماه مارس آغاز می شود و تا اواخر پاییز ادامه دارد. زمستان معمولاً بدون برف است و طولانی نیست. فصل بارندگی بسیار متغیر است. فصل توریستی روستای غار خندزورسک به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

حقایقی جالب در مورد دهکده خندزورسک

-براساس ریشه شناسی عامیانه، ریشه نام خندزورسک کلمه خندزور است و به معنی سیب است. براساس توصيف شناسي ديگر، خندزورسک قبلاً "خرزورز" يا "خورزوروسکي" (خور - عميق ، زور - دره) ناميده مي شد و بعداً با تحولات صداي مختلفي روبرو شد. البته هر دو نظر قابل قبول است: در اینجا بسیاری از دره های عمیق و سیب های خوبی وجود دارد.

- دو کرانه دره  قدیمی و جدید خندزورسک، با یک پل معلق طویل به هم متصل شده اند، که از آن چهار کلیسای خندزورسک و چشمه نه کودک دیده می شود. این پل در سال 2012 با ابتکار عمل و حمایت از تاجران محلی ژورا آلکسانیان ساخته شد. طول این پل 160 متر، ارتفاع 63 متر و وزن آن  14 تن است. این پل به طور هم زمان می تواند حدود 700 نفر با وزن متوسط ​​"سرویس" دهد.

- خندزورسک قدیم، بزرگترین روستای ارمنستان شرقی بود. در سال 1913، این دهکده دارای 27 مغازه، 3 کارگاه و 7 مدرسه، دو مدرسه دولتی و مابقی خصوصی بود. همچنین در دهکده چهار کلیسا وجود داشت: سنت هریپسیم، سنت تگویوس، کلیسای کویر و کلیسای کهن.

برای سفر به این دهکده شگفت انگیز، تور لحظه آخری ارمنستان را ببینید.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران

  • avatar
    الناز خداوردی
    هرچی از خوبی این هتل بگم کم گفتم مرس از آژانس شهر فرنگ که همچین هتلی رو به ما معرفی کردند چون تو منتطقه کوتا بود برای ما که بچه کوچیک داشتیم خیلی خیلی بی نظیر بود تو این منطقه قیمت ها برای غذا و خرید نسبت به منطقه عبود که ما 4شب هم اونجا بودیم بهتر بود و تو 5 دقیقه از این هتل پارک آبی واتر بوم بود مرکز خرید واتر بوم و رستوران ها و کلاب های زیادی اونجاس هتل تو دو تا ساختمان هست ولی هر 2 تاش خوب بود دسترسی به ساحل داشت یه رستوران نزدیکی ساحل داره اگه دوست داشته باشید میتونین استفاده کنید من اتاق رو به استخر گرفتم برای اولین بار چنین تجربه ای داشتم ولی در کل خیلی راضی بودم .به همه کسایی که میخوان دسترسی داشته باشه نسبت به قیمتش فوق العاده بود.
  • avatar
    مهفام
    واقعا هتل خوبی بود ماه پیش اونجا بودیم خیلی خوش گذشت هتل رویایی و بینظیر استخر عالی با دید خوب حس خوبی داشت هتل پیشنهاد میکنم اگر بالی میرین این هتل رو انتخاب کنید