0/5 - (0امتیاز)
04 آبان 1398 ساعت :01:19 2109

خالق الفبای ارمنی(مسروب ماشتوتس)

آیا تا به حال فکر کرده اید که زبان ارمنستان چیست؟ با خواندن این مقاله کنجکاوی خود را برطرف خواهید کرد. او یک زبان شناس ، متکلم ، آهنگساز ، دولتمرد و سرود شناس اوایل قرون وسطایی بود. با این حال ، بیشتر از همه Mesrop Mashtots برای اختراع الفبای ارمنی شناخته

زندگی مسروپ ماشتوتس (Mesrop Mashtots)

آنها می گویند مسروپ ماشتوتس همچنین به عنوان Mesrob Mashtots یا Mesrop Mashtoc نیز هجی می شود) در سال 361 یا 362 در یک خانواده نجیب متولد شد. شاگرد او - کوریون ذکر می کند که او تحصیلات خوبی داشته و به زبان های یونانی ، فارسی ، آسوریایی و گرجی مسلط بوده است. او می توانست کتاب مقدس را بخواند و به صورت شفاهی پیام را به زبان ارمنی بیان کند. اگرچه ارمنستان ابتدا مسیحیت را به عنوان یک مذهب دولتی پذیرفت ، اکثریت مردم فقط به دلیل وجود حروف ارمنی ، مسیحی نامیده می شدند ، کتاب مقدس به زبان یونانی یا آسوریایی بود و مردم نمی توانستند بخوانند. بنابراین ، آنها از ترجمه شفاهی ماشتوتس راضی بودند.با این حال ، در سال 387 ، یک وضعیت دشوار در تاریخ ارمنستان رخ داد. این کشور بین امپراتوری بیزانس و ایران ساسانی تقسیم شد. این کشور استقلال خود را از دست داد و تقسیم به دو بخش می تواند باعث جذب ملت ارمنستان شود.

اختراع الفبای ارمنی

اختراع الفبای ارمنی می تواند راه حلی باشد زیرا زبان رسمی دولت در آن زمان یونانی بوده است. بنابراین ، Mesrop Mashtots مسئولیت خلق الفبای ارمنی را بر دوش خود گرفت.مشتوت ها مأموریت داشتند كه همه مطالب مذهبی را به ارمنی ترجمه كنند ، ادبیات ارمنی را توسعه دهند ، ملت را از جذب و نجات قوم ارمنی نجات دهند.در 405 مشتوت آوایی زبان ارمنی را ایجاد کرد. نامه ها برای سیستم های آموزش ، ترجمه و مدارس مناسب بودند. نمی دانید که چند حرف در الفبای ارمنی وجود دارد؟ 39 حرف و 36 صدا وجود دارد.پس از اختراع الفبای ، Mesrop Mashtots با مشکل دیگری روبرو شد. در کل قلمرو ارمنستان ، مردم با لهجه های مختلف ارمنی صحبت می کردند. بنابراین ، او باید یک قانون آوایی برای ارمنی های ادبی برقرار کند. با این حال ، وی با در نظر گرفتن برخی از عوامل زبان ، موفق به اجرای کار بزرگ خود شد.مردم می گویند که صداهای ارمنی سخت است. برخی از صداهای مشابه خارجی ها را گیج می کند. با این حال ، اگر می خواهید زبان ارمنی را یاد بگیرید ، همیشه خوشحال می شوید که از هر ارمنی بخواهید راهنمایی کند.

ترجمه کتاب مقدس

هنگامی که ارامنه الفبایی داشتند ، آنها به فکر ترجمه کتاب مقدس به ارمنی افتادند. این یک گام مورد انتظار ارامنه به عنوان اولین کشور مسیحی است. و مطمئناً Mesrop Mashtots باید شخصی ویژه برای اجرای این مأموریت باشد. وی ترجمه مقدس را آغاز كرد و اولین جمله ای كه به زبان ارمنی نوشته شده بود این بود كه "دانستن خرد و آموزه ، فهم كلام بینش"این ترجمه برای مشتوتها دشوار نبود زیرا او این کتاب مقدس را از روی قلب می شناسد. او فقط موظف بود یک بار دیگر آن را بررسی کند و از طریق نامه های جدید بنویسد.

میراث مسروپ ماشتوتس

Mesrop Mashtots در سال 440 درگذشت. جنازه وی به روستای اوشکان (استان آراگاتسوتن) در نزدیکی شهر در کرانه رودخانه کساغ منتقل شد. وی در کلیسایی تأسیس شده توسط Vahan Amatuny به خاک سپرده شد. این کلیسا برای بزرگداشت ارمنی بزرگ به نام مقدس Mesrop Mashtots خوانده می شود. مشتوتها به عنوان مقدس کلیسای ارتدولی ارمنی شمرده می شدند. و به مکانی زیارتی تبدیل شده است.بسیاری از سازمانهای دولتی و اجتماعی ، مدارس تحت عنوان مخترع الفبای ارمنی نه تنها در ارمنستان بلکه خارج از مرزهای این کشور نیز نامگذاری شده اند. در شهر ایروان دانشگاه Mesrop Mashtots وجود دارد.یکی از خیابانهای مرکزی ایروان - خیابان Mesrop Mashtots نیز به نام ارمنی بزرگ خوانده می شود. این خیابان شما را به سمت Matenadaran سوق می دهد - موسسه دستنوشته های باستانی Mesrop Mashtots. در جلوی ساختمان ، مجسمه مشتوت ها را با شاگرد مشهور وی - کورون می بینید.همچنین یک منظره مشهور در ارمنستان مربوط به الفبای آن است. این بنای یادبود الفبای ارمنی است. همچنین در استان آراگاتوتن در نزدیکی روستای آرتاشاوان واقع شده است. در اینجا 39 حروف سنگی الفبای ارمنی را مشاهده خواهید کرد. این مجتمع در سال 2005 در 1600 سالگرد ایجاد الفبای ارمنی ساخته شده است.

نتیجه:

Mesrop Mashtots یک قهرمان ، مقدسه و آموزگار ملی ارمنی است. او همچنین به عنوان "Mesrob The Vartabed" یا "Mesrop The Vardapet" شناخته می شود. کلمه "vardapet" به معنی معلم یا مربی است.نویسنده مشهور ارمنی ، Avetik Isahaki ، ابراز عقیده خود را درباره Mashtots "نامه های ایجاد شده توسط Mesrop Mashtots زبان و فرهنگ ارمنی را از دهانه بیزانتیک نجات داد. در نتیجه ، ارامنه زرتشت را تصویب نکردند. اگرچه آنها تنها ماندند ، اما هویت ، فرهنگ و روحیه خود را نجات دادند. این بسیار قدرتمند است.

شما میتوانید یک تور ارمنستان یا  قیمت تور ایروان را از توریاب بخواهید

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران