0/5 - (0امتیاز)
06 شهریور 1398 ساعت :19:44 3265

موزه‌ فرش آستان قدس مشهد(تار و پود هویت ایرانی)

آشنایی با هنر فرش مشهد و فرشهای نفیس اهدایی به حرم مطهر امام رضا

کشور ایران زمین سرزمینی است که هر گوشه و هر نقطه از خاکش پر است از زیبایی و شگفتی و چیز‌های دیدنی و جالب. شهر مشهد مقدس یکی از شهرهایی است که در سرزمین ایران گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند و بسیاری از افرادی که برای گشت و گذار به ایران سفر می‌کنند نیز به حتما سری به دیار خراسان و شهر مشهد می‌زنند تا با زیبایی‌ها و شگفتی‌های این شهر از نزدیک آشنا شوند. درواقع جمعیت زیادی از گردشگران هستند که این شهر را برای بازدید انتخاب می‌کنند. اما علت این حجم از بازدید کننده در مشهد مقدس چیست؟ شهر مشهد با دارا بودن آرامگاه مقدس و نورانی امام رضا علیه السلام در داخل خود و نیز وجود تعداد زیادی از آثار تاریخی و ملی و نیز آرامگاه‌های افراد معروف و مشهور برای علاقمندان به تاریخ و مذهب ایران و اسلام یک مکان عالی به حساب می‌آید. همچنین ساخت و ارائه انواع خدمات گردشگری و توریستی و امکانات رفاهی برای مسافران تور مشهد همچون ساخت پارک‌ها، ساخت شهربازی‌ها و باغ‌ وحش‌ها و سایر خدمات و مناطق تفریحی، به یک مکان عالی برای گردشگران تبدیل شده است.

موزه فرش آستان قدس

نکته‌ای که در شهر مشهد قابل توجه است توجه بالا به فرهنگ و هویت ایرانی است. همانگونه که در مکان‌هایی همچون حمام مهدی قلی بیک و یا بازارهای سنتی مشهد می‌بینیم، این شهر دارای نمونه‌های کامل و خوبی از شیوه‌های سنت و فرهنگ هنر ایرانی و اسلامی در خود است. فرش ایرانی هم یک نمونه‌ی عالی برای نمایش فرهنگ ایرانیست. تار و پود این فرش‌ها پر است از شگفتی و زیبایی و هنر. رقص رنگ‌ها در میان یکدیگر و آمیختن تیرگی و روشنی در دل هم، نشان دهنده‌ی هنر والا و ذوق و سلیقه‌ی هنرمندان و فرش‌ بافان ایرانی است. هنر فرش و گلیم بافی در دیار خراسان به ویژه شهر مشهد قدمتی دیرینه و کهن دارد. در مطلبی که درباره‌ی هنر فرش و گلیم بافی در مشهد نوشتیم، به این موضوع اشاره‌ی کافی داشتیم. امروز سری می‌زنیم به موزه‌ فرش و گلیم آستان قدس رضوی که مکانی است پر از زیبایی و رنگ و هنر. این موزه‌ی فاخر و ارزشمند در مجموعه‌ موزه‌ی آستان قدس رضوی ساخته شده است. این بخش به صورت جداگانه از سال هزار و سیصد و هشتاد و دو تا سال هزار و سیصد و هشتاد و نه برای نمایش دادن هنر ارزشمند فرش بافی و فرش‌های فاخر و نفیس بافته شده در آستان قدس در ساختمان سه طبقه‌ای راه اندازی شد. در این موزه هر طبقه به طور جداگانه‌ای مخصوص یک چیز است:

طبقه اول : برای نمایش قالی‌ها و فرش‌های بافته شده در نواحی مرکزی و شرقی ایران که از زیبایی نظیر ندارند. همچنین قالی‌های پرده‌ای نیز در این طبقه نگهداری می‌شوند.

طبقه دوم : محل نشان دادن قالی‌ها و فرش‌های بافته شده در مناطق غرب و شمال غربی ایران و همچنین قالیچه‌ها و گلیم‌های بافته شده توسط هنرمندان فرشباف عشایر و ایلات کشور.

طبقه سوم: نمایشگاه قالی‌ها و گلیم‌های بافته شده در دوره‌ی صفوی و فرش‌های بزرگ بافته شده در مشهد

از جمله آثار نفیس و ارزشمندی که در این موزه زیبا به نمایش درآمده مجموعه‌ای از قالی‌ها و گلیم‌های کرک و ابریشم بافته شده در دوره صفوی هستند که به قالی‌های ایران و هند معروف هستند که برای استفاده در حرم بافته شده اند.بعضی از این قالی‌ها و فرش‌ها از افراد معروف وقف و نذر شده اند و کتیبه دار می‌باشند  ، و برخی نیز به سفارش آستان قدس رضوی بافته شده‌اند و بر درهای ورودی در فضای در حرم مطهر نصب می‌شدند. آثار فاخر و ارزشمندی ازقالیبافان معروف در این موزه وجود دارد. همچون آثاری از استاد عبدالمحمد و عبدالحمید  محتشم و آثاری از سید علی عمو اوغلی و همچنین  مجموعه قالی‌های تصویری بسیار زیبا و فاخر که از برادران صفدر زاده حقیقی به آستان قدس رضوی اهدا شده اند.  از آثار دیگر ارزشمند آستان قدس رضوی مجموعه فاخر از منسوجات آن بخصوص صندوق پوش‌ها و ضریح پوش‌های تاریخی و هنری است که در گذشته در حرم استفاده می‌شده است. این موزه تنها بخش کوچکی از زیبایی‌های این شهر پرجاذبه بود. اگر نگران هزینه‌ی بالای سفر و نیز برنامه ریزی برای سفرتان هستید، می‌توانید با بازدید از صفحه‌ی تور ارزان مشهد تور دلخواه خود را از میان تور‌های مختلف و با برنامه‌ریزی‌های متفاوت بیابید و یک سفر بسیار ارزان و یک تعطیلات عالی را پیش رو داشته باشید.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران