0/5 - (0امتیاز)
14 مهر 1398 ساعت :10:12 2428

گنبد سبز مشهد، مقبره‌ای در قلب شهر

گنبد سبز، یک مقبره‌ی تاریخی و زیارتی است، که اسم خود را از رنگ گنبد خود گرفته است. گنبدی که در تاریکی شب، به وسیله‌ چراغ‌های سبز رنگ، نورانی می‌شود و جذابیت خاصی به این منطقه می‌بخشد.

شهر زیبای مشهد مقدس، از جمله مقاصد گردشگری است که هرساله جمعیت زیادی از داخل ایران‌زمین و مسافران و گردشگران و زائران زیادی را از کشورهای خارجی پذیرا می‌شود. این جمعیت زیاد، اکثرا به قصد زیارت حرم مطهر و نورانی امام رضا علیه السلام به این شهر سفر می‌کنند. اما در کنار زیارت، مقاصد گردشگری دیگری نیز هستند که افراد را به این شهر زیبا و پر از جاذبه و زیبایی جذب می‌کند. مکان‌هایی همچون زیبایی‌های طبیعی اقلیم خراسان، همچون آبشار‌ها و روستاهای گردشگر پذیر مشهد، امکانات و خدمات رفاهی تویستی همچون هتل‌ها، میهمانسرا‌ها، شهربازی‌ها، پارک‌های آبی و ... که همه و همه در بهترین کیفیت در اختیار مسافران و زائران تور مشهد قرار گرفته است. اما اگر به غیر از حرم مطهر امام رضا علیه السلام، به دنبال مکان دیگری برای زیارت می‌گردید، باید بدانید که شهر مشهد مقدس تعداد بسیار زیادی امام زاده و مکان‌های مقدس و مقبره و مکان‌های مذهبی را در خود جای داده است که تا کنون حتی اسم آنها را هم نشنیده اید. گنبد سبز یکی از این مکان‌ها است‌ که حالا با آن آشنا می‌شویم.

چرا گنبد سبز؟

گنبد سبز در واقع، مقبره‌ی یکی از علمای شیعه مذهب است که در این مکان به خاک سپرده شده است.کارشناسان، تاریخ ساخت این بقعه را به دوره‌ی حکومت صفویان نسبت می‌دهند. این بنا در سالهای گذشته، تنها یک بقعه بود و جذابیت ظاهری چندانی نداشت، اما امروزه به خاطر اهمیت زیارتی بودن آن، اطراف این بنا را با دیوار کشی محصور کرده اند و زیبایی و جلوه‌ی خاصی به آن بخشیده‌اند.بقعه‌ی گنبد سبز، در روزگاران گذشته در یک قبرستان متعلق به دوره‌ی صفوی، ساخته شده است. نام این قبرستان میرهوا است که البته امروزه چیزی از آن پیدا نیست و تنها همین گنبد سبز است که از آن روزگاران در این مکان به جای مانده است.

معماری گنبد سبز

این بنا، با دارا بودن ویژگی‌ها و المان‌های معماری ایرانی و اسلامی، جلوه‌ی خاص و زیبایی دارد که کاملا با این زیارت‌گاه، همخوانی و مشابهت پیدا کرده است.گنبد بزرگ و زیبای این بقعه، به غیر از اینکه در طول شب به رنگ سبز چشم نوازی در می‌آید، در طول روز نیز دارای رنگی فیروزه‌ایی متمایل به سبز است. این بنا دارای چهار ایوان و هشت ضلع می‌باشد که از ویژگی‌های بارز معماری مذهبی است، با این تفاوت که به خاطر محدودیت فضا، در ابعاد کوچکتری ساخته شده است. فضای داخلی بقعه‌ی گنبد سبز هم با کاشی‌های رنگی زیبا و با نقوش ایرانی و اسلامی، جلوه‌ای خاص و روحانی به این مکان بخشیده است. 

چه کسی در گنبد سبز مدفون است؟ 

در این باره که دقیقا چه کسی در این بقعه به خاک سپرده شده است، هنوز نظر قطعی وجود ندارد. در واقع مردمان بومی این منطقه بین اینکه کدام یک از سه شخص مورد نظر در این مکان به خاک سپرده شده است، اخلاف نظر دارند.اما بیشتر گمان می‌رود که یا شخصی به نام شیخ محمد مومن در این مکان به خاک سپرده شده باشد و یا شخص دیگری به نام شیخ محمد مومن عارف استرآبادی که از عارفان و شیوخ فرقه‌ی ذهبیه می‌باشد، در این مکان مدفون شده باشد.درباره‌ی زندگی و کرامات شیخ محمد مومن مشهدی، کتابی به قلم مهدی قربانی منتشر شده است که حاوی روایت‌ها و نقل قول‌هایی از ایشان می‌باشد که مطالعه‌ی آن می‌تواند برای علاقمندان به تاریخ دینی و مذهبی سرزمین خراسان جالب باشد.

آدرس گنبد سبز مشهد در ارگ سابق، خیابان آخوند مشهدی می‌باشد.

بازدید از این بقعه برای علاقمندان به مکان‌های مذهبی و تاریخی می‌توان جذاب واقع شود.

اگر علاقمندید از جاذبه‌های بی‌نظیر و زیبای شهر مشهد مقدس دیدن کنید، نگران هزینه‌ی بالای سفر و همچنین برنامه ریزی برای مدت اقامت خود در این شهر نباشید. کافیست با مراجعه به صفحه‌ی تور لحظه آخری مشهد از لیست تورهای قیمت مناسب و با برنامه‌ریزی کامل، آگاه شوید و تور دلخواه خود را انتخاب کرده و یک سفر لذت بخش و به یاد ماندنی را در کنار دوستان و یا خانواده‌ی خود تجربه کنید.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران