0/5 - (0امتیاز)
19 مرداد 1398 ساعت :07:27 1813

بنای یادبود شاه وختانگ گرگاسالی تفلیس(امپراطور گرجستان)

واخْتانگ یکم (به زبان گرجی: ვახტანგ I)، به واختانگ گرگ سر معروف است و از آخرین پادشاهان قرن پنجم گرجستان باستان است

گرجستان از جمله کشورهایی است که تاریخ و تمدن غنی دارد و بناهای باستانی و مناطق تاریخی زیادی را در خود جای داده است.یکی از آنها بنای یادبود شاه وختانگ تفلیس است که همه ساله گردشگران خاص خود دارد و بسیاری از علاقمندان آثار باستانی را به سمت خود می کشاند. در اینجا قصد داریم به معرفی اجمالی این بنا بپردازیم و می توانید با تور تفلیس بدان سفر کنید.

وجه تسمیه و نسب شاه وختانگ

 واخْتانگ یکم و نسب آن به سلسله خسرویانی‌ها، برمی گردد. او یکی از محبوب ترین شخصیت های تاریخ گرجستان است. کلیسای ارتدکس گرجی، او را قدیس می داند و هر ساله مراسم گرامیداشت او برگزار می شود. به دلیل شیوه زندگی اش، او را ورازخسروتنگ نامیدند و بعدها در زبان گرجی، واختانگ نامیده شد. نام او احتمالا حکایت از گرگ پرستی در گرجستان دارد.پدر او پادشاهی گرجی به نام مهرداد و مادرش شاهزاده‌ای ایرانی به نام سگ دخت بود. در 7 سالگی جانشین پدرشد. در این زمان، گرجستان وضعیتی بحرانی داشت. از یک سو ساسانی ها و از سوی دیگر اّس ها بدانجا حمله می کردند و او در 16 سالگی با اّس ها جنگید و کشورگشایی های زیادی کرد.

 اقدامات شاه وختانگ:

می گویند روزی شاه به یکی از مناطق سرسبز تفلیس امروزی سفر می کند. این منطقه، چشمه آبگرم جوشان داشته و شاهین او به کبکی حمله می کند. هر دو به داخل آب می افتند و می سوزند. او بعد از این اتفاق، تفلیس (به معنای چشمه آبگرم) را در کنار این چشمه تاسیس کند و امروزه این شهر، پایتخت گرجستان است. سپس وی اولین قصر و کلیسای خود را در آنجا بنا کند. اما برخی از باستان شناسان معتقدند، که در قرن چهارم در این منطقه، شهری وجود داشته است و شاه وختانگ، بیانگذار شهر تفلیس نیست و تنها آن را بازسازی و مرمت کرده است.در سال ۴۸۲ میلادی، واختانگ با نفوذترین خراجگزارش، وارسکی را به قتل رساند چون حافظ منافع ساسانیان بود. به همین دلیل مورد هجوم ساسانیان قرار گرفت و به روم شرقی پناه برد. پس از مرگ پیروز یکم پادشاه ساسانی، یک بار دیگر صلح برقرار شد اما بازهم این پیوند بهم خورد و امپراتوری ساسانیان به گرجستان به گرجستان باز هم حمله کرد.تمام عمر او در جنگ گذشت. حتی یک بار در اتحاد با امپراطوری بیزانس با هژمونی ایرانی ساسانی، جنگید و با شکست واختانگ پایان یافت. دوره سلطنت او، از مشکل سازترین دوره ها بود. تور لحظه آخری تفلیس از جمله تورهایی است که می توانید با امکانات مناسب به بنای یادبود شاه وختانگ سفر کنید.

 خانواده شاه وختانگ:

واختانگ سه پسربه نام‌های داچی و لئون و مهرداد داشت. داچی را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد که بعد از او به تخت نشست و با ساسانیان صلح کرد. لئون و مهرداد نیز حکمران دو ایالت جنوبی شدند. از نسل آنان، سلسله جدیدی به نام گورامیان بر جای ماند. واختانگ در زمان مرگ خود وصیت کرد : من به پیشگاه پروردگار خود می روم. از او سپاسگذارم که هر چه طلب کردم، عطا کرد. به شما وصیت می کنم به دین مسیحیت پایبند بمانید و عیسی مسیح را پیروی کنید که این گونه شکوه خواهید یافت..... زندگی او در 520 میلادی پایان یافت.

از خدمات انجام شده برای این بنا

خیابان و میدانی در گرجستان را به نام او نامگذاری کرده اند. یک مجسمه ساز گرجی به نام الگوجا آماشوکلی، این بنا را بر روی صخره ای ساخت که شاه را در حالی که سوار بر اسب است نشان می­دهد. بنای یادبود او بر روی یک صخره در سواحل رودخانه کورا در نزدیکی معبد Meteki ساخته شده است. او را درون معبدی دفن کرده اند و به دلیل بنیانگذاری بسیاری از صومعه ها و قلعه ها در گرجستان، او را اسطوره خود می دانند و در بسیاری از اشعار و داستان های ملی گرجستان، نام او آمده و وی را مردی قدرتمند، شجاع و پایدار به دین مسیحیت و حتی سیاستمدار می دانند. گرجی ها او را پادشاه مقدس­ خود دانسته و 30 نوامبر را برای او جشن می گیرند.عکس های بسیار زیادی وجود دارد که بسیاری از علاقمندان به این بنای یادبود، بر روی پروفایل های خود استفاده می کنند. حتی هتل های بسیاری هم در نزدیکی این بنای تاریخی ساخته شده که با تور ارزان تفلیس می توانید با قیمتی ارزان بدانجا سفر کرده و اقامت گزینید.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران