0/5 - (0امتیاز)
19 بهمن 1398 ساعت :15:27 1445

صخره سیگریا (مشهورترین جاذبه تاریخی سریلانکا)

صخره سیگریا (Sigiriya) جاذبه ای کهن در قلب سریلانکا است که تلفیق هنر، طبیعت و تاریخ را به زیبایی نشان می دهد.

صخره سیگریا کاخ و قلعه ای باستانی است که نزد افراد محلی به عنوان هشتمین شگفتی جهان یاد شده است و از اهمیت باستان شناسی قابل توجهی برخوردار است و سالانه هزاران گردشگر را در تور سریلانکا به خود جلب می کند. این صخره احتمالاً پر بازدیدترین مقصد توریستی سریلانکا است. این کاخ در قلب جزیره ای بین شهرهای دامبلا و حبرانه در فلات سنگی عظیم 370 متری از سطح دریا واقع شده است. فلات سنگی سیگیریا، که از ماگمای یک آتشفشان تشکیل شده است، 200 متر از جنگل های زیبای اطراف آن فاصله دارد. نمای صخره سیگریا بازدیدکنندگان را از مشاهده هماهنگی منحصر به فرد بین طبیعت و تخیل انسان شگفت زده می کند. مجموعه قلعه صخره سیگریا شامل بقایای یک کاخ ویران شده است که توسط شبکه گسترده ای از استحکامات، باغ های وسیع، حوضچه ها، کانال ها، کوچه ها و چشمه ها احاطه شده است.

شیر سنگی غول پیکر!

جالب است بدانید که قلمروهای اطراف سیگیرا برای هزاران سال غیر قابل دسترس بود! از قرن سوم قبل از میلاد به بعد کاخ صخره ای سیگریا به عنوان یک صومعه خدمت می کرد. در نیمه دوم قرن پنجم پادشاه كاسیا تصمیم گرفت كه در آنجا اقامتگاهی سلطنتی بسازد. پس از مرگ وی، سیگیریا دوباره به یک صومعه بودایی تبدیل شد و تا قرن چهاردهم میلادی این صومعه به قوت خود باقی ماند. ورودی اصلی سیگریا در ضلع شمالی صخره واقع شده است. ورودی سیگریا به شکل یک شیر سنگی غول پیکر طراحی شده بود، که پاهای آن تا به امروز باقی مانده است اما قسمت های بالای بدن آن از بین رفته است. به لطف این شیر این کاخ به نام Sigiriya نامگذاری شده است. اصطلاح سیگیریا از کلمه Sihagri، به معنی شیر گرفته شده است.

نقاشی ها و کتیبه های دیواری زیبا!

دیواره غربی سیگریا تقریباً کاملاً توسط نقاشی های دیواری پوشانده شده بود، که در زمان سلطنت کاسیاپا ایجاد شده است. هجده نقاشی تا امروز زنده مانده است. نقاشی ها زنانی را به تصویر می کشد و از پرتره های همسران و کنیزهای کاسپایا و نیز کشیش های انجام مراسم مذهبی تشکیل شده است. با وجود هویت ناشناخته زنانی که در نقاشی های دیواری به تصویر کشیده شده است، این نقاشی های باستانی منحصر به فرد از زیبایی های زنانه تجلیل می کنند و از اهمیت تاریخی باورنکردنی برخوردار هستند.

یکی از برجسته ترین ویژگی های سیگریا دیوار آینه ای آن است. جالب است بدانید در قدیم این دیوار آنقدر جلا داده شده بود كه شاه می توانست بازتاب خود را در آن مشاهده كند! دیوار آیینه ای با کتیبه ها و اشعاری که توسط بازدید کنندگان از سیگریا نوشته شده است، مزین شده است. قدیمی ترین کتیبه های موجود در سیگریا مربوط به قرن هشتم است. این کتیبه ها ثابت می کنند که سیگاریا بیش از هزار سال پیش نیز یک مکان توریستی بوده است. باید خدمت مسافرینی که قصد دارند با تور ارزان سریلانکا بدین مکان سفر کنند ذکر کنیم که امروزه نقاشی روی دیوار به شدت ممنوع است!

ساختمان ها و باغ های سیگیریا نشان می دهد که سازندگان این بنای معماری شگفت انگیز و معماری از مهارت ها و فن آوری های فنی بی نظیر و خلاقانه ای در ساخت آن استفاده کرده اند! ساخت چنین بنای تاریخی بر روی یک صخره عظیم تقریباً 200 متری با منظره زیبای اطراف احتیاج به مهارت های معماری و مهندسی پیشرفته دارد. باغ های سیگیریا از قدیمی ترین باغ های خوش منظره جهان به حساب می آیند. سیگیریا دارای باغ های آب، باغ های غار و تخته سنگ و همچنین باغ هایی دارای تراس است. جریان های آبی در قسمت غربی سنگ واقع شده اند و دارای سیستم هیدرولیکی پیچیده ای هستند که شامل کانال ها، قفل ها، دریاچه ها، سدها، پل ها، فواره ها و همچنین پمپ های سطحی و زیرزمینی است. در فصل بارانی، تمام کانال ها پر از آب هستند که این آب شروع به گردش در کل منطقه سیگیریا می کند. چشمه های سیگریا ساخته شده در قرن پنجم، از قدیمی ترین انواع خود در جهان است. مجموعه کاخ و قلعه سیگریا در تور لحظه آخری سریلانکا به عنوان یکی از بهترین نمونه های شهرسازی باستانی شناخته شده است. با توجه به منحصر به فرد بودن سیگریا، یونسکو در سال 1982 آن را به عنوان یک میراث جهانی معرفی کرد. سیگیریا ترکیبی بی نظیر از برنامه ریزی شهری، مهندسی آب، باغداری و هنر است.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران