0/5 - (0امتیاز)
02 اردیبهشت 1399 ساعت :20:39 1472

دروازه میندوس یادگاری از آرتمیس یا نفرین اسکندر

میندوس با قدمت 360 سال  قبل از میلاد یکی از سازه های تاریخی درخشان جهان است که به دست فرمانده‌ هخامنشی شاه مائوسولوس( همسر ملکه آرتمیس اولین زن دریانورد ایرانی) برای حفاظت از شهر بدروم ساخته شده است .

ساختار بنا و دروازه میندوس

این بنا درغرب بدروم منتهی به منطقه گومبت واقع شده است. این درب ورودی باستانی شهرهالیکارناسوس (نام قدیمی بدروم ) بوده است. امّا استحکامات دفاعی شهر به این دروازه‌ها محدود نمی‌شد.به دلیل اهمّیت این بنا یک گروه متخصص بازسازی این بنا را برعهده گرفتند تا مسافران تور بدروم لذت ببرند این قلعه دارای سه دروازه به نام های (Triplyon، Mylasa، Myndos) بود.شاه مائوسولوس که  یک خندق عظیم نیز برای مقابله با متجاوزین احتمالی درنظر گرفته بود که از جهت سازه و استحکامات در زمان خود بی نظیر بود سرانجام روزی که اسکندر دستور حمله به این شهر راصادر کرداز خندق طویل و مستحکم پیش رو که در کنار این دروازه بود نتوانست عبور کند.این خندق ۵۶ متر طول، ۷ متر پهنا و 5/2 متر عمق داشت. خاکریز که از جنوب غربی برج جنوبی را در برگرفته است برای دفاع از برج و دیوارها در برابر محاصره خاکبرداری شده بود. مصالح استفاده شده برای ساخت این بنا سنگ‌های اندسیت هستند.
دفاع به یاد ماندیی که شاه هخامنشی در برابر اسکندر بزرگ کرد بدینگونه در تاریخ یادآور شده است .سال 354 پیش از میلاد وحشتی هالیکارناسوس را به علت هفته ها تحت محاصره قرار گرفتن توسط اسکندر فرا گرفته بود.پادشاه مقدونیه ، به همراه سربازان خود دروازه اصلی شهر را محاصره کردند. اسکندر که در حملات آناتولی با دفاع جدی روبرو نشده بود، در هالیکارناسوس با دیدن هوش و ذکاوت،دلیری سربازان متحیرشد. او که پارس ها را شکست داده بود ، نیز می خواست همان پیروزمیدان در هالیکارناس باشد. با این حال ، سربازان کاریا با استفاده از فلش و گلوله های منجنیق به سربازان مقدونی حمله می کنند. خندق هایی که در مقابل دروازه بزرگ پر از آب بود ، برای بسیاری از سربازانی که هنگام جنگ از پل چوبی سقوط کرده اند ، به یک قبر تبدیل شد. اسکندر بعد از شکست در این  دروازه( میندوس) را نفرین کردکه این شکست در تاریخ به یادماندنی شد.

میندوس یادگاری از آرتمیس یا نفرین اسکندر

دیوارهای دروازه میندوس بدروم با 7 کیلومتر طول از دژهای ساخته شده شاه مائوسولوس برای حفاظت از شهر باستانی هالیکارناسوس ایجاد شد. این مکان جای است که سپاهیان اسکندر شهر مائوسولوس را هفته ها محاصره کردند اما در سال 334 در خندق های اطراف شهرغرق شدند و سپاه ایرانی ضربه مهلکی به او وارد کرد در نهایت محاصره شهر توسط اسکندر و سپاه رومی او نافرجام پایان یافت.میندوس با اسقف های مانند آرکِلائوس ، آلفیوس، ، اسقف جان در قرن 12 و 13 از توابع  کلیسای کاتولیک کاریا و با نظارت اسقف آفرودوسیاس (Stauropolis) بود.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران