0/5 - (0امتیاز)
16 شهریور 1397 ساعت :17:53 2184

کاروانسرای بویوک هان قبرس شمالی (Büyük Han Caravanserai)

کاروانسرای بویوک هان واقع در نیکوزیای شمالی در کشور جمهوری ترک قبرس شمالی دارای تارخچه ای کهن است.

قبرس با پتانسل گردشگری بالا و با جاذبه‌های متنوع طبیعی و تاریخی خود، به یکی از مقاصد مهم گردشگری در جهان تبدیل شده است. قبرس شمالی یا بهتر است بگوییم قبرس ترک در شمال جزیره قبرس قرار دارد. در راهنمای سفر به قبرس شمالی اطلاعات کاملی درمورد تقسیم بندی و ویژگی‌های کشور قبرس شمالی ارائه کردیم. در این قسمت قصد داریم سفری جذاب به یکی از زیباترین و تاریخی ترین جاذبه‌های گردشگری قبرس شمالی یعنی کاروانسرای تاریخی بویوک هان (Büyük Han Caravanserai cyprus) داشته باشیم و این بنای تاریخی را به طور کامل بررسی کنیم. با ما در سفر به کاروانسرای بویوک هان همراه باشید.

کاروانسرای بویوک هان - نمای اصلی

کاروانسرای تاریخی بویوک هان (Büyük Han Caravanserai cyprus):

کاروانسرا یا مسجد بویوک هان ( که با نام کاروانسرای بویوک خان نیز شناخته می شود) یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین مساجد موجود و جاذبه های گردشگری قبرس شمالی است. این مسجد با اهمیت بسیار خود درست در پایتخت قبرس شمالی یعنی شهر توریستی و زیبای نیکوزیای شمالی قرار دارد و توسط امپراتوری عثمانی در سال 1527 بنا شد. این مسجد در طول تاریخ دچار تغییر و دگرگونی‌های زیادی شده است و شاهد حماسه‌های تاریخی زیادی بوده و هست. در طول تاریخ در بین سالهای 1947 تا 1962 این مسجد به عنوان مکانی برای بی پناهان و افراد بی خانمان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ در قسمتی دیگر از تاریخ تا قبل از سال 1900 دولت بریتانیا نیز این بنای مهم را به عنوان زندانی برای مجرمین استفاده می‌کرد. دولت برتانیا بعد از ساخت زندان مرکزی در سال 1903 دست از این بنای بسیار با ارزش برداشت. اما این بنا با حفظ اصالت مذهبی خود باز هم به اصل خود به عنوان یک مسجد بازگشت. این بنا به دلیل فرسایش دچار خرابی‌های زیادی شده بود و به همین دلیل در سال 1990 بار دیگر به عنوان جاذبه‌ای گردشگری توسط دولت جمهوری قبرس ترک شمالی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. مسافرانی که به قبرس شمالی سفر می‌کنند، حتما برای خرید و گشت و گذار سری به کاروانسرای بویوک هان می‌زنند. در زمان اوج شکوفایی خود این کاروانسرا به عنوان محلی برای تجارت و اقامت تجاری که از نیکوزیا رد می‌شدند استفاده می‌شد و به دستور مصطفی پاشا ساخته شد.

کاروانسرای بویوک هان - حیاط اصلی

گردشگران می‌توانند در حیاط اصلی این کاروانسرا کافه‌ها، مراکز خرید، نگارخانه و کارگاه‌های متعدد زیادی ببینند و از آنها خرید کنند. آنها همچنین می‌توانند در حیاط این مسجد یا کاروانسرا بنشینند و اوقات خوش و بسیار با آرامشی را سپری کنند. جالب است که بدانید در زمان امپراتوری پادشاهان عثمانی، این مجموعه تاریخی به عنوان هتلی برای تجار و مسافران استفاده می‌شد. طبقه همکف این کاروانسرای بزرگ به حیاط مرکزی راه دارد و در مرکز حیاط حوضی برای وضو گرفتن و استفاده از آب تعبیه شده است. همچنین طبقه همکف دارای مکانی برای نگهداری و تغذیه اسب‌ها، انبار و مغازه‌ها و فروشگاه‌های متنوع است. همچنین در حیاط مرکزی مکانی برای نماز خواندن و عبادت یا به اصطلاح نمازخانه اسلامی وجود دارد. این نماز خانه اسلامی دارای پی قوی و شش ستون است. چنین طراحی و معماری‌ای در طول تاریخ بسیار نادر و کم بوده و هست. شما چنین معماری را می‌توانید تنها در کاروانسرای بویوک هان و 2 کاروانساری دیگر در کشور ترکیه پیدا کنید. در قسمت جنوب غربی کاروانسرا قبری را می‌توانید ببینید که قصه‌ها و افسانه‌های متعدد زیادی را در خود نهفته است.

کاروانسرای بویوک هان - کافه ها و میدان مرکزی کاروانسرای بویوک هان

طبقه بالای کاروانسرا دارای ۶۸ اتاق مجزا است که برای اقامت مسافران استفاده می‌شد. جالب است که بدانید این اتاق‌ها هر کدام دارای شومینه‌ای برای گرمایش در زمستان هستند. دیواره‌های کاروانسرای بویوک هان به شکلی ساخته شده اند که در فصل تابستان داخل اتاق‌ها به طور شگفت انگیزی خنک می‌شود. کاروانسرای بویوک هان که در ابتدا با نام کاروانسرای ینی هان یا ینی خان (Yeni Han) نیز شناخته می‌شد دارای دو درب مجزا روبروی یکدیگر است. این دو درب درست در قسمت شرقی و غربی کاروانسرا در مجاورت هم قرار دارند. درب اصلی کاروانسرا در قسمت شرقی قرار دارد و به روی میدان آشمالتی (Asmaaltı Square) باز می‌شود.

کاروانسرای بویوک هان - نمای طبقات

هتل های نزدیک به کاروانسرای بویوک هان در قبرس شمالی:

هتل‌های زیادی در نزدیکی کاروانسرای بویوک هان قرار دارند. شما می‌توانید هنگام رزرو هتل های قبرس شمالی یکی از این هتل های نزدیک به کاروانسرا را برای اقامت خود انتخاب کنید. برخی از این هتل‌ها عبارتند از: هتل باستیون این (BASTION INN) و گول هانیم هاوس نیکوزیا (Gul Hanim House Nicosia). این هتل‌ها در فاصله کمتر از نیم کیلومتری کاروانسرای زیبای بویوک هان قرار دارند و شما می‌توانید به راحتی و با پای پیاده به این جاذبه توریستی تایخی و کهن در نیکوزیای شمالی واقع  در قبرس شمالی دسترسی راحتی داشته باشید.

چگونه به کاروانسرای بویوک هان در قبرس شمالی برویم:

کاروانسرای بویوک هان در نیکوزیای شمالی قرار دارد. با رفتن به خیابان لدرا به راحتی می‌توانید به این کاروانسرا دسترسی داشته باشید. کاروانسرا دارای دو در بزرگ است و شما از هر دو در امکان ورود به آن را دارید. بهترین راه برای رفتن به این کاروانسرا و خرید در آن استفاده از تاکسی است. شما همه روزه از ساعت 7 صبح تا 8 شب می‌توانید از این بنای تاریخی در قبرس شمالی بازدید کنید. این مکان بازار مناسبی برای خرید نیز دارد. پس خرید در بویوک هان را فراموش نکنید.

چه زمانی برای بازدید از کاروانسرای بویوک هان به نیکوزیا، قبرس شمالی سفر کنیم:

قبرس شمالی که خود بخشی از جزیره قبرس در دریای نیلگون و زیبای مدیترانه است، به خاطر مجاورت با دریا دارای آب و هوایی شرجی و مرطوب است. اوج مسافرت‌های قبرس شمالی مربوط به فصل گرم و داغ تابستان است و سواحل این کشور زیبا در هر لحظه از شبانه روز در طول تابستان زنده و پر تپش است. در تابستان یعنی در بین ماه های ژوئن، ژوئیه و آگوست پیدا کردن تور ارزان قبرس شمالی کمی سخت تر خواهد بود. جالب است که بدانید در ماه‌های سرد نیز این کشور پذیرای میهمانان و گردشگران بسیاری است و د فصل پاییز همهمچنان سافرت به قبرس شمالی ادامه دارد. اما میزان مسافرت‌ها در زمستان یعنی در ماه‌های دسامبر و ژانویه به کمترین حد خود می‌رسد. شاید بتوانید در این زمان از مزایای تور قبرس شمالی ارزان بهره مند شوید اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که ترجیحا این ماه‌ها را برای سفر خود انتخاب نکنید.  زیرا میزان بارش در این ماه‌ها تقریا به اوج خود می‌رسد و هوا واقعا سرد است و نمی‌توانید به راحتی و بدون درد سر از جاذبه های قبرس شمالی دیدن کنید.

کاروانسرای بویوک هان - نمای حیاط از زیر طاق

سخن آخر:

مطمئنا سفر به قبرس شمالی تجربه بی نظیر و متفاوتی برای همه گردشگران خواهد بود. در این کشور می‌توانید از بافت جالب و سنتی در کنار مراکز مدرن و امروزی نهایت لذت را ببرید. این کشور دارای پتانسیل بسیار بالایی برای جذب گردشگران از سرتا سر دنیا است. فضای آرام قبرس شمالی آرامشی را به شما خواهد داد که در هیچ جای دیگر آن را تجربه نخواهید کرد. شما می‌توانید با مطالعه سفرنامه قبرس شمالی نوشته شده توسط دیگر گردشگران، از تجربیات آنها در سفر به قبرس استفاده کنید و در این راستا برنامه ریزی درستی برای سفر خود انجام دهید. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به وب سایت توریاب، تمامی تورهای قبرس شمالی و حتی تور لحظه آخری قبرس شمالی را بررسی کنید و بهترین مناسب ترین تور قبرس شمالی را با توجه به طبع و سلیقه خود انتخاب نمایید. توریاب در تمامی مراحل انتخاب تور شما را یاری خواهد کرد.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران

  • avatar
    محمد صداقت
    سلام در مجموع هتل بدی نبود ولی انتظار هتل لوکس رو نداشته باشید اینرنت اتاق ها بسیار ضعیف مجبور بودم همش بیام تو لابی استخرش خلوته همیشه و تمیز تلویزیونو که بیخیال بشین ازین ۲۱ اینچای زمان ناصر الدین شاهه اما صبحانه بسیار عالی و مفصل و خوشمزه ای داشت نکته ی بسیار بسیار عالی هتل که دلیل انتخابم بود نزدیکی به تمام اوتوبوس ها و دلموش ها و ساحل بود