0/5 - (0امتیاز)
01 مرداد 1399 ساعت :22:02 1179

معرفی صنایع دستی آمبالانگودا در بنتوتا (Ambalangoda Crafts in Bentota)

شهر ساحلی بنتوتا واقع شده در کشور سریلانکا به علت توریستی بودن دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد که هم در بنتوتا و هم در شهرهای کوچک اطراف بنتوتا یافت میشود.

یکی از این جاذبه هایی که بسیار دیدنی و جذب کننده است صنایع دستی بندر Ambalangod آمبالانگودا در یک شهر ساحلی در ارتفاع حدود سیزده متری از سطح دریا  در تور سریلانکا می باشد و در فاصله حدود بیست و چهار کیلومتری شهر و تور بنتوتا واقع شده است. شهر کوچک آمبالانگودا به عنوان معدن استعدادهای هنری و خلاقانه در کشور سریلانکا شناخته شده است. برای رسیدن و بازدید از این منطقه زیبا مشکل دسترسی کاملا حل شده است زیرا وسایل نقلیه گوناگونی مانند اتوبوس ها و قطارهای متنوع در آنجا وجود دارد و روزانه به طور مکرر در حرکت هستند تا افراد را به راحتی از این مکان به مراکز تجاری و پایتخت و دیگر شهر های کشور متصل کنند.در واقع این شهر فرصت شغلی جالبی را برای معرفی و ساخت القام هنری و صنایع دستی در زمینه چیدمان ماسکهای عجیب و غریب و عروسکهای هنری مختلف فراهم میسازد، از این ماسکها ی هنری بیشتر برای مراسم خاص مانند رقص های سنتی که از زمان قرون وسطی هم وجود داشته است استفاده زیادی میشود و کاربرد فراوانی دارد ، همچنین مراسم های ویژه ای به صورت طنزهای عجیب با رقص های خاص سنتی در آنجا برگزار می شود که با استفاده از این ماسکها داستانهای متفاوت از زندگی استعماری سریلانکا را به نمایش می گذارند، همه این گفته ها شامل تورهای هنری برای این بخش می شوند که بازدیدکنندگان میتوانند از طریق تور سریلانکا ازاین نمایشها ی هنری دیدن کنند و حتی به کارخانه و موزه های موجود سر بزنند و اطلاعات مفیدی از فرایند نحوه ساخت این ماسک های هنری کسب کنند.در ادامه می توان گفت در این منطقه فروشگاه های متعددی دیده می شود که فروشگاه عتیقه فروشی را مثال زد که کالاها و جواهرات منحصر به فرد را با قیمت های غیرقابل مقایسه عرضه می کنند.از دیگر فروشگاه های موجود برای عرضه صنایع دستی در این منطقه میتوان صنایع دستی نظیر پنبه های بافته شده با دست، درب های چوبی حک شده با طراحی ظرافت خاص که بسیار مشهور هستند نام برد.

تورهای هنری و دیدنی آمبالانگودا Ambalangoda

همان طور که گفته شد آمبالانگودا واقع شده بین بنتوتا و گال ، به اجرای هنر و صنایع دستی مشهور است و در مجموعه ای از معابد زیبای باستانی قرار دارد.تورهای متعددی برای شناخت بیشتر طیف وسیعی از صنایع دستی در این زمینه در تورسریلانکا وجود دارد که به شکل نمایشگاه های فرهنگی و هنری برپا هستند.این تورهای هنری همراه با موسیقی های زنده و رقص های سنتی با استفاده از ماسکهای جالب،میراث فرهنگی و تاریخی سریلانکا با بیش از صدها قدمت را به نمایش می گذارند که ارزش دیدن را دارد. شهر آمبالانگودا جدا از رقص های سنتی و فرایند ماسک سازی که از محصولات طبیعی ارگانیک تهیه شده است و با دست ساخته می شوند،یک مکان معروف دیدنی و تفریحی مور علاقه برای گردشگران است.بازدیدکنندگان در حین کاوش ، در آنجا شاهد معبدی آرام می شوند که روی تپه ای پوشیده از دارچین واقع شده است، این معبد بزرگترین بودا در حال شکوفایی است.

آمبالانگودا

کارخانه ی سنتی نقاب های کهن آمبالانگودا

منطقه آمبالانگودا در سواحل جنوبی سریلانکا، به دلیل دارا بودن صنعتگران با استعداد هنری بسیار مشهور است. برای اعتبار کسب شده این حرفه هنری طی چند دهه اخیر، نمایندگی هایی برای صحت این اعتبار به صورت کارخانه ،کارگاه و موزه نقاب آمبالانگودا برپا هستند که در کارگاه های اصلی ،فرایند تهیه بسیاری از اشکال هنری سنتی از جمله باتیک، عروسکی و ماسک سازی را انجام داده و عرضه میکنند.در این منطقه مکانی به نام Ariyapala and Sons وجود دارد (این مکان به آریاپالا و پسران معروف می باشد) این مکان به دلیل داشتن قدمت تاریخی و تخصص در زمینه ماسک، نقاب کشی و فرهنگ معروف است و بهترین مکان برای به دست آوردن لباس های مخصوص کارگاه ماسک سازی در آمبالانگودا سریلانکا است.

چگونگی گشایش و ارائه خدمات در موزه نقاب آمبالانگودا

موزه ماسک آمبالانگودا یکی دیگر از مهمترین جاذبه های گردشگری و تفریحی در سریلانکا می باشد و با مرکز شهر آمبالانگود حدودا یک کیلومتری فاصله دارد. موزه ماسک با حمایت دولت آلمان در دهه 1980 افتتاح گردید و توسط وزارت امور خارجه آلمان ، موزه اشتوتگارت و موزه برلین حمایت می شود. صاحبان اصلی موزه خانواده مشهور ویجسوریا هستند. این خانواده فعالیت و استعداد عجیبی در زمینه هنر، حکاکی نقاب و صنایع دستی داشتند و این استعداد نسل به نسل در این خانواده به ارث رفته است.این موزه دارای یک کتابخانه کوچک و کارگاه ماسک است. کارگاه ساخت نقاب بسیار تماشایی است و مرکز حکاکی ماسک و نقاب در سریلانکا می باشد که توانسته تعداد زیادی از گردشگران ملی و بین المللی را به خود جلب کند. در آنجا صنعتگران، استعداد و هنر خود را روی یک تکه چوب با کنده کاری ها و استفاده از رنگ های سنتی بکار می برند.حتی مهم ترین درآمد تولیدکنندگان آمبالانگودا در این عرصه تولید و توسعه در صنعت کلبه و منبت کاری ماشینی است.ساختمان موزه به گونه ای می باشد که قسمت زیر ساختمان به مرکز تحقیقاتی و آموزش درباره ی سنت و فرهنگ مردم شناسی هنرهای سریلانکا اختصاص یافته است که افراد می توانند در این مرکز مراسم و آیین های مردمی و هنری ، رقص های سنتی و...را آموزش ببینند، قسمتهای بالایی ساختمان به مراکز خرید اختصاص داده شده است، بازدیدکنندگان میتوانند به راحتی انواع نقابهای جالب و سوغاتی های دیگر را از این منطقه خرید نمایند.امروزه با گسترش فناوری های مدرن و جدید توسط نسل های امروزی، برای جلوگیری از فراموش شدن فرهنگ هنر سریلانکا و دیگر اشکال سنتی، صنعتگران هنرمند توانسته اند با ارائه استعدادهای بی نظیرشان در صنعت ماسک و نقاب و دیگر صنایع دستی پیشرفت چشم گیری داشته باشند و سنت های محلی را در چند دهه گذشته به همگان نشان دهند، بنابراین موزه نقاب آمبالانگودا و مرکز تحقیقاتی آن، یک میراث ارزشمند محسوب شده و برای حمایت از نسل های آینده حفظ میشود.

آدرس : سریلانکا، 24 کیلومتری شهر بنتوتا Ambalangoda

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران