0/5 - (0امتیاز)
11 تیر 1399 ساعت :12:04 1071

معبد ادبیات ویتنام در هانوی

معبد ادبیات (Temple of Literature) یک جاذبه علمی ،فرهنگی ،گردشگری و معماری در شهر هانوی پایتخت ویتنام محسوب می شود.

معبد ادبیات با نام دیگر معبد لیتریچر یا هنر نیز در بین بومیان و گردشگران تور ویتنام نیز شناخته می شود که قدمتی نزدیک به هزار سال را دارا میباشد. از همین رو معبد ادبیات اولین دانشگاه ویتنام،آکادمی رسمی و علمی سلطنتی نیز بوده است؛ که در سال 1070 میلادی ساخته شده است . در کتب قدیمی مقصود اصلی ساخت معبد ادبیات ؛ یادبود و بزرگداشت فیلسوفان و دانشمندان گذشته و حال ویتنام مطرح شده است. این معبد بی نظیر به عالم بزرگ چینی کنفسیوس اهدا شده است. معبد ادبیات ساخته شده تا به تعلیم و تربیت و پروش بپردازد . این محل مرکز تجمع محققان و حکیمان و دانشجویان در زمان خود بود که در سالهای اولیه فقط افرادی از خانواده های نجبا ،سلطنتی و اشراف را می پذیرفت .با گذشت زمان نسبتا زیادی حدود 350 سال بعد یعنی در سال 1442 میلادی درهای علم و تحصیل به روی همگان باز شد و تقریبا اشراف و مردم عادی یکجا به کسب علم به طوری مساوی پرداختند.اما حضورپر رنگ طرفداران مکتب کنفسیوس تا امروزه به چشم می خورد.از نکات قابل توجه در مورد معبد لیتریچر هانوی این است که  بیشتر از یک مکان مذهبی ، محلی برای تحصیل و علم‌آموزی بوده است.

قابل توجه : عکس معبد در پشت اسکناس  dong به صورت برجسته چاپ شده است. 

معمــــــــــــاری

بنای معبد، با طراحی ویژه و پیچیده ای و الهام از زادگاه کنفوسیوس در کمال ظرافت و شکوه هرچه تمام تر بنا شد . این نماد تاریخی به عنوان یکی از مراکز حیاتی علمی و فرهنگی در تاریخ تور ارزان ویتنام می درخشد که نمونه کمیابی به جهت حفظ و نگهداری می باشد. معبد در مساحتی 54000 متری قرار گرفته است که به بخش ها و کاربری های متفاوت تقسیم شده است . قمست ورودی معبد با مجسمه هایی شکیل و عظیم سنگی و چوبی باهدف یادبود و ستایش پادشاهان تزیین شده است. زمانی این درگاهی  فقط برای استفاده پادشاه محفوظ بود ولی با گذر زمان دانشجویان نیز توانستند از این راه برای عبور و مرور بهره ببرند.لیتریچر از 5 حیاط با فضای باز که 2 تا از حیاط ها که درنزدیکی قسمت ورودی مزین شده با گیاهان کمیاب و خاص و درختانی کهن با تاریخ چند صد ساله تشکیل شده است.محوطه(حیاط)سوم میزبان حوض بزرگی به نام چاه روشنی بهشت است .اعتقاد برای این است با دعا در کنار این استخر برکت نصیب فرد می شود.  حیاط حکیم (Sage Courtyard) یا اصطلاحا چهارم نمایشگرمجسمه ی کنفوسیوس می باشد که منزل ایشان نیز درهمین قسمت بوده است که امروزه به موزه تبدیل شده است. اتاق های دیگر همین حیاط به نگهداری و نمایش وسایل و ابزار و متعلقات دانشجویان بزرگ می پردازد.آخرین حیاط با نام تای هوک خوانده می شود که در آن یک عمارت یا برج بزرگ به همراه طبل و ناقوس وجود دارد.در تای کوک محلی برای استقرار و استراحت دانشجویان تعبیه شده بود است با سنگ نوشته هایی از کنبوسیوس و 4 شاگرد برتر آن که تاکنون باقی مانده است . در معبد ادبیات ساختمان های باستانی از سلسله های Ly و Tran را می توان مشاهده کرد که هزاران پزشک فارغ التحصیل درآن به پژوهش علم پرداخته اند دیده می شود. باگذشت سالها بارها این مکان مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است .ولی به علت اهمیت ویژه این محل ، به هیچ عنوان تغییر در ساختاروشکل آن ایجاد نشده است.در گذشته رواج داشت که فارغ التحصیلان موفق نام خود را بر روی یک ستون سنگی حکاکی می کردند که درقسمت فوقانی لاک پشت های سنگی می باشد.کار اصلی معبد تجلیل از برجسته ترین دانشمندان ویتنام بود که امروزه محلی است برای دعای دانش آموزان جهت بدست آوردن موفقیت های تحصیلی . فارغ التحصیلان ویتنامی معمولا از معبد برای گرفتن عکس استفاده میکنند.همه ساله قبل ازشروع سال نو ویتنامی، خوش‌نویسان و خطاطانی از این معبد شروع به نوشتن  با نمادهای Han در بیرون معبد کرده و آثار خود را بفروش می‌رسانند.

معبد ادبیات ویتنام در هانوی

معبد ادبیات با یک پیاده روی کوتاه از میدان بادینه (Ba Dinh)قابل دسترس است و فاصله نه چندان زیادی با کاخ ریاست جمهوری و موزه هنرهای زیبای ویتنام دارد. این معبد بین خیابان تانداک سانگ (Ton Duc Thang)و خیابان ونمیو (Van Mieu) است که تقریبا در 2 کیلومتری غرب دریاچه هون کیام واقع شده است.

نکته : هنگام بازدید از محل در تور هانوی عبادتگاه ها  با لباس های رسمی ، بدون کلاه ، شورت ، دامن کوتاه وارد شوند.

پنج عنصر اصلی حیات درچین باستان  فلز (کیم) ، چوب (Moc)، آب (Thuy) ، آتش   (Hoa)و زمین (Tho) به عنوان پایه و اساس کل جهان فیزیکی در نظر گرفته شده است همگی در ساختار این معبد علم و دانش به کاررفته است .

آدرس : 58 Quốc Tử Giám, Văn Miếu, Đống Đa, Hà Nội 100000, Vietnam

ساعت بازدید: 08:00صبح الی 18:00

هزینه بازدید : 10$

تلفن: +842437472566

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران