0/5 - (0امتیاز)
07 اسفند 1398 ساعت :12:43 10329

مرز زمینی ایران و ترکیه

دو گذرگاه مرزی از سمت غرب ایران در استان آذربایجان غربی به سمت ترکیه وجود دارد. گذرگاه مرزی بازرگان، یکی از آنهاست که بیشتر برای ترانزیت استفاده می شود. مرز بازرگان از نظر گمرک برای ایران بسیار مهم است و گذرگاه مرزی رازی، خط مرزی دیگری است که راه آهن از آ

باید اذعان داشت در ترکیه 4 استان به نام های آغری، ایگدیر، وان و حاکاری وجود دارد که با استان آذربایجان غربی در ایران هم مرز است.

گذرگاه مرزی بازرگان

 مرز بازرگان درسال ۱۳۰۵ احداث شد و تنها مرزبین ایران و ترکیه است که در 24 ساعت شبانه روز باز است و فعالیت جاری است. از سمت ترکیه به گذرگاه گوربولاغ مشهور است.مرز زمینی بازرگان از نقاط مهم گمرک در ایران محسوب می شود. این مرز در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان قرار دارد و در فاصله ۲۹۰ کیلومتری شهر تبریز قرار دارد. مرز زمینی بازرگان در مسیر شهرهای مختلفی چون صوفیان، مرند و ماکو قرار دارد. خود شهر بازرگان هم در شهرستان ماکو واقع شده است شهرهایی مانند آستارا و جلفا در انتهای جاده اصلی بازرگان قرار دارند. در اینجاست که می توانید اقدامات لازم را برای خروج از کشور انجام دهید.

برای واردشدن به ترکیه گرفتن ویزا لازم نیست و هر فردی می تواند با داشتن گذرنامه  به مدت ۳ ماه در کشور ترکیه، بماند.

اولین محل ورود به ترکیه از سمت مرز بازرگان

دغو بایزید اولین شهر ترکیه است که پس از عبور از این مرز می توانید بدان وارد شوید. دوغو بایزید در فاصله ۴۵ کیلومتری مرز بازرگان واقع شده است و می توان گفت شهر بسیار کوچکی است. در این شهر تنها نکته ای که وجود دارد این است که باید از یک ایست بازررسی نظامی عبور کنید. از این شهر که خارج شوید سه جاده پیش روی شماست. جاده های به سمت شهر وان در جنوب، به سمت شهر آغری در غرب و به سمت شهر ایغدیر در شمال از جمله این جاده هاست.

خطرات سفر زمینی به ترکیه

جاده های شرقی ترکیه، به خصوص جاده های نزدیک ایران از نظر جاده ای خطرناک است و خیلی صاف و سر راست نیست بیشترین ترافیک مسیر زمینی ایران به ترکیه، ورودی های پل معلق شعر استانبول است که خط اتصال قاره های اروپا و آسیاست.

 گذرگاه مرزی رازی

مرز رازی خوی یا گمرک رازی خوی در بخش قطور واقع شده است و 75 کیلومتر با شهرستان خوی فاصله دارد. این مسیر بسیار امن است و کسانی که قصذ سفر سیاحتی یا تجاری به وان ترکیه را دارند، می توانند این مسیر را انتخاب کنند چون هم امنیت لازم را دارد و هم کوتاه است.

سه مرز زمینی رسیدن به وان میان ایران و ترکیه

  • مرز رازی- کاپیکوی
  • مرز سرو- اسندره
  • مرز بازرگان- گورباغ

 مرز زمینی رازی کوتاه ترین مسیر است و از آنجا خیلی سریع می توان به وان رسید. از مرز رازی تا وان یک ساعت و نیم طول می کشد. برای رسیدن به این مرز باید از تبریز و بعد شهر خوی گذشت. از تبریز تا مرز رازی ۳ تا ۳:۳۰ ساعت طول می کشد. از این مرز تا شهر وان، تقریبا یک ساعت و نیم طول می کشد. این مرز محدودیت زمانی دارد یعنی حتما باید در از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر، از این مرز گذشت و بعد از آن بسته می شود.

مرز زمینی سرو، راه دیگری برای رسیدن به وان است اما محدودیت زمانی ندارد. برای رسیدن به این مرز باید از ارومیه گذشت. یعنی باید از شهر تبریز به سمت ارومیه و سپس به طرف مرز حرکت کرد. گذرگاه سرو فاصله بسیار کمتری نسبت به دو گذرگاه دیگر با ارومیه دارد. از ارومیه تا مرز سرو 30 دقیقه و از مرز سرو تا وان هم 4 ساعت طول می کشد. مرز سرو دارای آب و هوای  کوهستانی است و جاده های عبوری  نیز کوهستانی خواهد بود.

مرز بازرگان مرز دیگری است که از آنجا می توان به تور وان رسید. این مرز به علت ترانزیتی بودن، در تمام ساعات شبانه روز باز است و می توانید رفت و آمد داشت.

تورهای مرتبط

عنوان تور، مدت اقامت و اسم آژانس
ایرلاین، تاریخ رفت و برگشت تور
قیمت و تلفن آژانس

نظرات کاربران